• gummman

Ingen lust, P-piller orsak?

Har ätit p-piller i snart 6 år och det har fungerat jättebra. För 1,5 år sedan började jag få problem med svampinfektioner och torra slemhinnor. Detta har påverkat mitt och min sambos sexliv. Jag har helt tappat sexlusten och det har bara gått utför det senaste året. Min sambo lider fruktansvärt av detta och börjar ifrågasätta förhållandet. Han tror jag tappat intresset av honom och att jag inte "tänder" på honom längre. Så är inte fallet men jag förstår att han känner så när jag nästan aldrig är sugen på sex. Tänkte nu sluta med p-piller för att se om det blir någon förändring. Är det någon som känner igen sig och kanske har några tips?

• Svar på tråden Ingen lust, P-piller orsak?
  • Fröken_06

Jag hade Yasmin och min sexlust dog knall och fall av dom. Det blev bättre och bättre sen jag slutade med p-piller.

Sen finns det väl hjälp att få angående känsliga slemhinnor? För om du lägger av med p-piller och börjar köra med kondom är väl inte det så bra för dina slemhinnor.

Jag har inga bra tips förutom att du definitivt borde testa att sluta med pillrena.

• annis1

Jag hade precis samma symptom som du beskriver. Fick tipset att testa mini-piller istället men tyckte inte att det hjälpte. Så efter ett år med de så har jag nu slutat helt med allt vad hormoner heter. Känner mig mycket bättre och lusten har sakta börjat komma tillbaka.
    På grund av att jag va så torr så har jag lite problem med att jag spänner mig för att det gjorde ont innan. Så förutom det är det äntligen allatiders efter nästan två års strul... Ingen är gladare än sambon
    Rekomenderar starkt att du ska sluta för att se om det fungerar lika bra för dig.

• talvi

Jag håller med! Det är som att läsa om sig själv. Svamp, torra slemhinnor och ingen sexlust! Jag önskar att fler visste vad p-piller ställer till med. Det hjälpte för mig att sluta så jag hoppas att det gör det för dig också!

• Therése

Oj vad jag känner igen mig. Snacka om preventivmedel, jag ville ju inte ha sex överhuvudtaget när jag åt p-piller....

Det gick upp och ner förstås, jag har prövat olika sorter men generellt kan jag bara säga att sluta med dem helt (efter ca 13 år) är något av det bästa jag har gjort. Sexlusten är på topp, inte längre problem med torra slemhinnor (vilket gjorde att jag ofta fick riktigt ont vid sex), jag har gått ner i vikt och känner mig snyggare än någonsin, har starkare känslor överhuvudtaget i stället för det där "halvt domnade läget" man är i när man äter p-piller, då känner man oftast varken eller tycker jag. Överlag är det framför allt att jag är så mycket gladare nu. Mitt tips är att du lägger av med tabletterna bums, jag tror att du kommer att må mycket bättre av det på alla vis!

• blivande fru J

Jag förstörde mina slemhinnor helt med kombinerade p-piller. Svampinfektionera var en del av min vardag. Jag bytte till minipiller, svampinfektionerna blev något färre, men sexlusten försvann helt. Jag slutade helt med p-piller och nu efter ett år mår mina slemhinnor bra igen och jag vill ha sex!

Våga ta bort p-pillrena, de är ofta skyldiga till minskad sexlust och förstörda slemhinnor. Kondom med mycket glidmedel nöter inte alls på slemhinnorna. Jag tål inte latex, men använder avanti av plast.

• pickolina

Säger som de andra. Testa att sluta!.. Det är inte värre än att du kan börja igen om det skulle visa sig att det inte är pillerna som är orsaken.

Det är lite jobbigt att sluta och börja eftersom det blir en omställning för kroppen men det är det väl värt för att få ett svar?!

• Fröken Malm

Jag har precis samma problem! Har ätit P-piller i snart 10 år.

Ska till gynekologen på torsdag och ev få förlängt recept på Trionetta, men har nu funderat på att kanske komma fram till ett annat alternativ..

Vad har ni andra? Spiral, för- och nackdelar med det?

• blivande fru J

Jag kan inte ha hormonella p-medel över huvud taget.

Kopparspiral rekommenderas inte om man har kraftiga mensblödningar, eftersom dessa riskerar att bli ännu rikligare med kopparspiral. Har man liten livmoder och inte fått barn kan det ibland vara svårt att sätta in en spiral.

Jag har ett pessar men jag tål det inte eftersom det är gjort i latex.

Jag tål ej heller vanliga latexkondomer, de i plast går bra, men är svindyra 20-25 kr/st!

P-datorn är mitt nästa alterativ, men är som sagt lite osäker på tillförlitligheten. Men det är nog värt ett försökt ändå.

• roslagsbrud

Vill inte äta hormoner och blöder för mycket för kopparspiral. Testade hormonspiral i drygt ett år men trivdes inte med den. Fick urinvägsinfektioner, humörsvängningar och tappade sexlusten trots att jag var nyförälskad!
    Nu kör vi med P-dator www.persona.info/se/
    och kondom däremellan. Funkar perfekt!

• pickolina

När jag var p-piller fri ett tag förut så körde vi helt utan skydd men vi körde alltid avbrutet samlag..vilket vi gjorde även när jag gick på piller så... Inte särskilt säkert men jag blev som tur var inte gravid i alla fall. Kanske ingen bra långtidslösning dock.

• JennieP

Till er som slutat med p-piller - efter hur lång tid har ni märkt en ökad sexlust?

• rebecca81

Lusten kom tillbaka ganska snabbt för mig, men det tog ganska lång tid innan "lubrikationssystemet" funkade igen.

• rebecca81

Med snabbt menar jag typ en månad.

• JennieP

hrmmm, det var snabbt...har haft uppehåll i 5-6 månader men bara märkt en liten skillnad

Men så klart...det är ju mycket saker som kan spela in på lusten.

• gummman

Har nu slutat med mina p-piller för ca. 3 veckor sedan och känner mig helt annorlunda. Nu är det till och med jag som tar intiativet till sex, ngt som inte inträffat på kanske ett halvår. Hade jag inte slutat med dessa jäkla p-piller vet jag att min pojkvän säkert lämnat mig. Jag mår mkt bättre, inga torra slemhinnor, mkt piggare och jag slipper alla jobbiga tankar. Tack för era gulliga svar.

• Angel_87

JennieP
    min sexlust kom tillbaka efter ca 1 månad..men för vissa tar det längre tid..
    det finns också en möjlighet att den inte alls kommer tillbaka prata med din barnmorska..det är ju ganska nyligen de kom på p-piller kan minska sexlusten hon vet säkert mer..

• Myriana

Vad kul gummman! Grattis!

Jag tror att det behövs mer kunskap om vad p-piller kan ställa till med... Även hos killar och män. Så att de inte tror att det är deras fel om man är grinig och inte tänder sexuellt längre...

Hur mycket får killar och män egentligen lära sig om andra preventivmedel än kondom, samt ev. biverkningar? Fast när jag tänker efter... Inte ens många tjejer får ju den kunskapen! MVC etc tycks inte informera ordentligt om detta.

Så sprid det, alla! Att p-piller säkert kan fungera bra för många, MEN att man bör vara vaksam...

• Fru September-06

Kopierar in mitt inlägg från en annan tråd i ungefär samma ämne:

-----
    Jag går också och funderar på p-dator, har hittat ett intressant alternativ till personan, nämligen en Ladycomp:

www.ladycomp.com/ladycomp_en.htm

Den mäter temperatur istället för att använda ägglossningsstickor. Den kostar visserligen en hel del i inköp (4-5000) men det är en engångskostnad. Personan kostar ju ca 150 kr/månad (tror jag?) i teststickor så man sparar ju in det på längre sikt.

Gå gärna in och läs på länken och se om ni tycker det verkar lika bra som jag! (99,3% säkerhet står det). Är det någon som använt denna och kan dela med sig av erfarenheterna??

Väntar bara på att min mens ska bli lite mer regelbunden - sen slår jag nog till:)

• drömmande sambo

Åh, vad skönt att höra att det är fler än jag som upplever sexlust-brist...även om jag inte är glad att andra också har detta "besvär"... Började nästan undra om det bara är jag som har det så. Äter precis som fler i tråden, Yasmin, men börjar helt klart fundera på att sluta (efter 15 år med p-piller) efter att ha läst era inlägg...) Dock är jag rädd att kondom inte heller är särskilt bra för mina slemhinnor... Ska fundera över saken..

• blablabla

Hur gör ni med skydd när ni inte äter p-piller?

Svar på tråden Ingen lust, P-piller orsak?