• Bröllopstokiig

Viktväktarna fort 2...

Hejsan!

Den gammla tråden om ViktVäktarna har stängts, så därför tänkte jag att jag kunde starta en ny tråd i samma stil eftersom den andra ändå fick hela 209 inlägg *ler*.

Hur går det för er?
    Själv har det gått "utför" de senaste 3 veckorna, eller jag har helt enkelt inte velat räkna mina points pga att jag velat äta all den goda "sommarmaten" i obestämd mängd =)
    Men nästa vecka är det nya tag igen och då ska jag ta de sista kilon.

• Svar på tråden Viktväktarna fort 2...
  • Bröllopstokiig

Är det någon som vet hur många points det finns i blutsaft? (dvs det som är extra järn och vitamintillskott?)
    Snälla... ?

• Bröllopstokiig

Har fått reda på det! =)
    0,3 points för 20 ml (dvs den dos man ska ta en gång om dagen).
    Det är det värt! =)
    Jag kände mig mycket piggare idag! =)

• Bröllopstokiig

Är det någon som vet vilka "points intervaller" männen har?

• Bröllopstokiig

Jag har kommit på/hittat en jättebra "efterrätt".
    Ta äpplen och skala och kärna ur dem. Stek/värm i teflonstekpanna, lägg över till en tallrik, lägg i lite russin, och häll över lite kall vaniljsås (gjord på vatten)
    Ät varmt!

Detta är JÄTTEGOTT, och nästan inga points alls! =)

• Bröllopstokiig

Är det någon som vet hur många points det är i Japansk mat ? Då menar jag yakitori, yakiniki , gyoza, tempura, etc. Köpte nya restaurangguiden men det står inget alls om japansk mat , det var en stor besvikelse. Vet att japansk mat är långt ifrån smalt emellanåt, men det är det jag helst äter. Frågade konsulenten men hon visste inte heller.
    På Japanska förpackningar står inte kcal eller fett utsatt, så jag kan inte räkna genom pointscalculatorn heller.

• Bröllopstokiig

Hej,

Jag undrar om någon kan säga mig hur många points det är i en måltid som innehåller ca 450 kcal? Allt om Mat har i sina tidningar "veckans lätta", vilket är sju olika måltider som alla innehåller mindre än 450 kcal. Recepten är dessutom lättlagade och goda. Har någon ett svar?

Hälsn Bobbo

• Bröllopstokiig

Bobbo, jag tror att för att ta reda på hur många points det är i den maten så måste du även ha fettmängd, samt vikten på maten (totala vikten).
    Då kan jag räkna ut det åt dig i mitt lilla vv-program.

Dvs, jag måste även ha fett i gram, och mat-vikten i gram.

• Bröllopstokiig

Hejsan!

Jag har funderat en hel del på hur viktigt det är att dricka sitt vatten varje dag?
    Vad hjälper det till?
    Och hur mycket hjälper det?
    osv...

/Tess

• Bröllopstokiig

Tess, är man med i vv och äter ett visst antal ponits, t ex 18.......så äter man ju i regel mindre än innan.
    Därför måste man kompensera med mycket vatten.
    Vatten ger även en viss mättnadskänsla.
    Vattnet har också den funktionen att "smörja tarmarna" d.v.s ökar ämnesomsättningen och på det viset kan ge bättre viktminskningsresultat.
    Rekommenderat vätskeintag för vv-are är ca 2 l om dagen.
    Dock bör man öka mängden i fall man utövar fysiskt aktivitet eller äter mycket fibrer.
    Kom även ihåg att för varje glas/kopp vätskedrivande (kaffe,öl, sprit) ska man dubbla mängden vatten dricka.
    1 kopp kaffe = 2 glas vatten.
    Man kan även byta ut en del vatten mot andra icke-vätskedrivande drycker såsom, läsk, juice, mjölk (light är att föredra för vv-are).
    Jag upplevde personligen när jag var med vv att 2 l vatten om dagen i stället för 1 l resulterade i bättre viktnedgång.
    Kontentan av dina frågor är att det är jätteviktigt att dricka sitt vatten var dag men skulle du dricka bara dricka 1 liter vatten en dag så är det ju inte heller katastrof. Man får tänka i längre banor.

• Bröllopstokiig

Halloj! Är det någon som sitter med pointsräknaren i närheten. Är i stort behov av att få veta hur många points det är i 100g om innehållet är 150kcal och 7.5g fett /100g. Min egen räknare är långthärifrån....
    Sitter med i en referensgrupp som testar nya mjukglassrecept två gånger om dagen. Äter inte så mycket glass varje gång men många bäckar små....

det vore jättesnällt om någon kunde hjälpa mig!
    /mim

• Bröllopstokiig

Vicki, tack för svaret.
    Då är det bara till att börja dricka sitt vatten nu då och verkligen försöka hålla sig till det varje dag :0)

OBS! Jag är VV:are, men trodde inte att vattnet var av så stor betydelse.

/Tess

• Solstrålen

mim, jag fick det till 3,5 points.
    /solstrålen (fd. solen)

• Gunilla

måste bara få berätta att jag nu har gått ner 17.1kg... på 8 månader. känns jättehärligt!

• Solstrålen

Grattis Gunilla! =)
    Önskar att det gick lika bra för mig.. men jag sitter fast på -4,5 ... och det bara VILL inte ner... =(
    Nu har motivationen även börjat svikta.. =(

• vicki

vet nå´n hur många points det är i den här nya sweat&sour chicken från Findus cuisine creative? Det är 0,5 % fett per hundra gram (700g)
    Tacksam för hjälp.

Svar på tråden Viktväktarna fort 2...