• Anders B

Ett glas vin varje kväl?

Hej på Er!
    Jag har redan skrivit ett inlägg men hittar det inte.

Min fråga är: Min fru tar ett glas vin varje kväll. Behöver jag vara orolig?

Vore tacksam för svar.

Anders B.

• Svar på tråden Ett glas vin varje kväl?
  • Jennan

Det är inte bevisat åt något håll att alkohol är bra för dig. Det finns många undersökningar men alla talar emot varandra. Ett glas vin kanske är bra mot hjärt-kärlsjukdomar men kanske ökar risken för andra sjukdomar. Viktigaste är att vara försiktig... Detta är fruktansvärt komlext!

Med att din fru dricker ett glas vin varje kväll behöver inte vara farligt. Jag skulle snarare vara rädd att det kan bli mer och att skulle det hända nånting så är hon inte i körtillstånd.. Speciellt om ni har barn.

Sen är INTE att dricka en massa under en kväll på uppgång i Sverige utan att dricka massor en kväll OCH att dricka ett-två glas/dag som de gör i Frankrike och Italien. DET ÄR FARLIGT!

Var försiktiga med alkohol. Man ska kunna slappna av, ha kul och kunna vara "sig själv" utan..... Annars kan det vara ett kommande problem!

KRAM!

• MonikaS

Hej sherlock Håller med om ditt inlägg, tyvärr anses det ofta vara mer acceptabelt att supa en eller två gånger i veckan och sen inte dricka resten av tiden, fast det är skadligare för kroppen än om man sprider ut det lite.

• Pokergirl

Jag dricker också ett glas vin eller två om kvällarna, tycker det är så gott och mysigt och jag testade faktiskt att ha en vit vecka, inga bekymmer alls.

• Chilianna

Ja det är ju inte precis hälsosamt att binge-dricka. Jag tror man över huvudtaget ska vara måttfull med alkohol!

• Amy1

Jag personligen tycker det är lite "mycket" med att dricka vin varje dag, även fast det bara är ETT glas! Finns mycket annat gott, utan alkohol, att dricka till vardags Men som flera andra undrat tidigare, KAN hon vara utan det?
    Jag skulle aldrig dricka vin varje dag, med tanke på att man har barn och då tänker jag både på att jag ska kunna köra bil + att jag inte skulle vilja att de såg mig dricka vin varje dag.

• SadPsychoBitch

Det är ett glas vi pratar om nu, inte en hel flaska varje dag. Skulle detta ändras så hon dricker mer och mer, då skulle jag börja bli orolig.

Alkholister dricker det de kan få tag på, även om de så är en lättöl. Har ni annat hemma som whisky, öl osv. Kommer du på att det är taget en gång, två gånger och tre gånger.. då skulle jag reagerat.

Mvh// SPB

• Fragila

Visste ni att det finns ett samband mellan systembolagetsförsäljning och antalet långtidssjuskrivna i Sverige.
    Visst är det intresssant.
    Detta har ingenting med frågandes fru att göra. Bara en liten tanke från en som ser baksidorna lite för ofta.

• lolabe

Både jag och min sambo kommer från familjer där man alltid dricker vin till maten, varje dag, så jag ser det inte alls som konstigt. Visst ska man iakkta viss försiktighet när det gäller alkohol men jag kan ändå ibland tycka att det är lite väl lutheranskt förhållningssätt i Sverige.

• *tingeling

Den relevanta frågan är egentligen VARFÖR hon dricker varje dag. Är det för att hon tycker att hon vill kunna varva ner efter dagen så är det en varningsklocka. Försök hålla koll på om hon faktiskt dricker annan alkohol också men mörkar om det. Det är absolut fel att säga att inte ett glas vin om dagen kan vara beroendeframkallande. Alla alkoholister har börjat just så, ett glas om dan för att varva ner, som tröst etc. Ingen börjar med att hiva i sej en flaska Explorer om dan helt plötsligt, det är långsam tillvänjning som ger alkoholism. Det tar bara olika lång tid för olika människor. Jag har varit sambo med en alkoholist och det tog TVÅ ÅR innan sanningen kröp fram, så det är en lömsk sjukdom som man aldrig ska underskatta. Han drack en öl till maten varje dag och gärna lite vin till helgen. För mej var det lite mycket men jag reagerade aldrig på hans konsumtion för att jag tyckte inte att det var så mycket. Det visade sej sen när han hade kollapsat att han gömt sprit på alla möjliga och omöjliga ställen i hela lägenheten.

Någonting har fått TS att vända sej hit för att få råd, någonting han är orolig för. Lita på din magkänsla och ta tag i det INNAN det blir ett problem.
    Och ni som så lättvindigt svarar att det är väl ingen fara med ett glas om dan, tänk er för innan ni ger råd om så allvarliga saker som ni inte har nån kunskap om.

• Gemma

Varför pratar du inte med henne?

• Dorothy

*tingeling, mycket bra inlägg! Jag håller med fullständigt.

Jag tycker faktiskt att ett glas vin om dagen är ganska mycket. Inte i mängd, men vad är anledningen till att dricka alkohol varje dag när det finns så många andra drycker att välja på också?

• Centifolia81

Jag känner några personen som blivit rekomenderade av läkare att dricka ett glas RÖD vin varje dag. Men detta är pga deras blodtryck.
    Men alla dom mår toppen, förrutom att en av dem gillar inte RÖD vin men dricker det ändå
    Sedan är vi i Sverige mycket mer försiktiga med alkohol än många andra länder. Det finns många länder där även barnen dricken vin till maten, dock oftast utspädd med vatten då.

Men om man är orolig kolla hur hon mår om hon inte får vin i några dagar och se vad som händer.

• Svemerikanskt bröllop

Tala med din sambo. Vad är anledningen? Vad händer om hon är utan det? Klarar hon sig utan det om hon blir gravid? Ska amma? Är det ETT glas varje dag eller är det påfyllning vissa dagar?
    Jag har erfarenhet att bo med en alkoholist och har tentaklerna ute när det kommer till den här typen av konsumtion. Jag skulle vara väldigt observant om jag var du.
    Har ni barn eller planerar barn är det inte alltid så klokt heller. Jag känner många med föräldrar som har större eller mindre alkohol"problem" och det inger inte barnen någon trygghet.
    Som någon tidigare skrev, med barn i familjen är det viktigt att kunna sätta sig nykter i bilen och köra.
    Jag har alltid tyckt så synd om de barnen som säger "Mina föräldrar kan inte skjutsa, de dricker vin till maten" Vad är viktigast?
    Kom in på litet sidospår men var observant och tala med din sambo, du är ju uppenbarligen orolig och har frågor. Men var förberedd på att hon kommer att bli sur till en början.

• anderssonskan midsommaren 2004

men det är väl inte ovanligt att folk tar en öl eller ett glas vin varje kväll världen över, varför skulle det vara annorlunda i sverige. vi pratar om ett glas inte en hel flaska då skulle jag börja undra vart det va på väg, men 1 glas är ingenting.

• Virginia

Du har inget att oroa dig for!

Nar jag traffade min engelska sambo sa blev jag lite svenskt orolig eftersom han drack ol varje dag, flera stycken till och med
    Men jag fattade ganska snabbt att han inte har alkoholproblem

Manga av vara vanner i England och Australien dricker 1-2 glas vin varje dag. De har inga problem att sluta nar de ammar tex. Jag foredrar det jamfort med det svenska "binge" drickandet. Jag har sjalv slutat med mitt tidigare enstaka omattligt drickande, da jag tycker att det bara kanns pinsamt numera.

Sverige har en mycket konstig alkoholkultur anser jag. Inte ett dugg sund! Inte tar barnen skada av att se sina foraldrar dricka vin. Daremot om ar det inte bra for barnen om foraldrarna dricker sig berusade.

• Ålin

Håller helt med Virginia! Finns inte ens nåt att tillägga.

• Agnesjka

Hittade ovanstående då jag sökte på nätet efter en undersökning jag läste om nyligen, som visade att dricka rött vin är nyttigt bara för män över en viss ålder (tror det var typ 60 år), men för kvinnor och yngre män gav det endast en negativ effekt!! Ett glas vin är inte farligt, men nog inte heller så bra för hälsan tror jag......

Svar på tråden Ett glas vin varje kväl?