Inlägg från: pickolina |Visa alla inlägg
  • pickolina

inte särskilt smickrande...

Jag har oxå problem med håret på överläppen. Det är alldeles för många och gör alldeles för ont att ta med pincett och bleka är ingen ide för de är så ljusa de bara kan bli av sig själva, men läppen har den vinkeln så att håret syns sååå tydligt... Så jag har rakat sedan tonåren (är 28 nu), antingen med rakapparat (ladyshave) eller hyvel. Det fungerar skit bra och förändrar inte hårväxten alls. Jag låter det växa ett tag tills jag känner att det är dags att raka igen... Tar några sekunder att raka så det är inget som jag tycker är jobbigt eller bökigt att göra heller så...

• pickolina

Varnar för hårborttagningskrämer, många (inkl jag själv) får brännskador av medlet och det är väl det sista man vill få i ansiktet.

• pickolina

Det där med stubb har jag aldrig haft problem med, mina hårstrån är så mjuka så det känns inte alls när de växer ut igen... Går inte alls att jämföra ansiktshår med håret under armarna, på könet eller på benen.

• pickolina

Vet att kräm fungerar för många men min erfarenhet är brännskador över hela benen + att allt hår ändå satt kvar. Jag har även provat på bikinilinjen, med samma resultat. Har dessutom hört många som får brännskador av dessa krämer. De är alldeles för starka för många...

Så om du vill testa, testa på ett litet område och INTE i ansiktet förrän du vet att just DU tål krämen.

Det är ju bevisat att rakning inte ger grövre eller mer hår, att det bara är vad folk alltid trott. Inte ger det mörkare hår heller.

Jag har rakat armarna och muschen under många år och de nya stråna som kommer ut är alltid lika fina och vita..

På benen är de lite grövre och mörkare dock men de håren är mörka i sig, om jag inte skulle låta dem vara håriga i flera år så de kanske solblektes men det är ju inte deras naturliga färg. När de växer ut har de alltid sin naturliga färg, vare sig den är mörk eller ljus.

När jag epilerar benen blir håret tunnare + att man upplever att det blir mindre.. Det är för att håret växer i olika faser.

Om man börjar raka igen så till slut kommer alla hår i samma fas och då tror man att man plötsligt fått mer hår men det är alltså bara inbillning. Det blir även grövre igen och därför tror man att rakningen gör håren grova, det är oxå inbillning, håret återfår bara sin naturliga tjocklek. Grövre än så blir de aldrig.

Se på killar som rakar huvudet tex, inte får de mörkare hår, mer hår och grövre hår bara för det. Hår fungerar inte så helt enkelt!

En annan sak som ofta påverkar denna tro är att många tjejer börjar raka sig i tonåren. Då är håren ofta blekare och tunnare och så tror dem att det är rakningen som gjort denna förändringen med håren, verkligheten är att det är aldern som gjort det.

• pickolina

Denna HÅRMYT är ju spräckt för länge sedan, fattar inte varför folk fortfarande envisas om att det är så...

• pickolina

Sa inte att alla får brännskador men många och därför borde man testa på ett litet område först för att se hur man själv reagerar. Det var det enda jag sa...

Gällande stubb, så blir stubbet inte hårt eller vasst eftersom stråna är så tunna... Tror du jag skulle våga raka om killen fick känna vasst stubb varje gång det håll på att växa ut?! *s* ;)

Svar på tråden inte särskilt smickrande...