• Iollo

Ang "reklamfritt" på forumet.....

Har med stor behållning läst o även aktivt deltagit i vissa trådar ang vad som är reklam eller inte här på forumet.Skulle man resonera så som vissa gör, ingen nämnd o ingen glömd, så skulle vi över huvud taget ALDRIG kunna hjälpa varandra med tips på inköpsställen eller ebjuda någon hjälp mot eller utan betalning utan att det då skulle ses som otillbörlig reklam eftersom det ju ALLTID skulle finnas någon annan, privat eller företag, som skulle känna sig "överkörd". Vi lever i en demokrati där censur alla "kina eller forna Sovjetunionen" ej ska förekomma. Men vi lever också i ett kapitalistiskt samhälle där alla vill ha en del av kakan, något som tyvärr inte alltid går ihop.

Så, det vore bra om BT på ett bättre sätt kunde klargöra var gränsen går för som det ser ut idag varkar det vara högst godtyckligt. Det handlar mest om vem som "uttrycka sin önskan" bäst, dvs det är uppenbarligen OK att be om hjälp men det är inte säkert att ett eventuellt svar platsar inom ramarna. Dessutom får man också helt klart vara försiktig med hur man uttrycker sig när man ber om hjälp/ber om en tjänst så att inte vissa istället "läser in nått annat" i frågeställningen och vänder det hela till et reklamerbjudande.

Kan vi som medverkar här på forumet ge BT tips o råd om hur regelverket kunde bli tydligare??? Vad tror ni där ute i stugorna???

• Svar på tråden Ang "reklamfritt" på forumet.....
  • Iollo

Ville bara förtydliga mitt inlägg för att undvika eventuella missförstånd. Jag uppmanar er alla att noga läsa Forumreglerna, o då främst nr 6 och 7. Dessa kolliderar såsom jag ser det alldeles uppenbart med varandra och ger ett dubbelbottnat budskap åt oss användare. Det vore utomordentligt mycket lättare och roigare att använda detta forum om dessa regler föreklades/förtydligades och det skulle bli färre "felaktiga" inlägg vilket i sin tur skulle leda till mindre jobb för moderatorerna på forumet som inte skulle behöva få så många anmälningar att granska. Och, som sagt om vi på något sätt, utan att för den skull göra otillbörlig reklam, kan hjälpa BT med att utforma étt mer konkret och "icke-kolliderande" regelverk så antar jag att alla har att vinna på detta, eller hur?

• JanneHV71

Tänk vad olika man kan se reglerna för jag tycker inte dom kolliderar.

Jag tyder det som att jag JanneHV71 får lämna tips om företag som jag inte har nån personligkoppling till och tjänster som jag inte har personlig vinning på. (punkt 6)

Exempel:
    Jag hittar en fotograf på fotosidan.se som letar övningsobjelt och alltså är villig att fotografera gratis, då kan jag tipsa om honom/henne om jag inte känner personen i fråga.

Punkt sju tolkar jag som att jag inte får ge tips om företag/tjänster jag har en personlig koppling till alternativt företag/tjänster jag tjänar något på.

Exempel: Jag är fotograf och vill börja fota bröllop, då får jag inte göra ett inlägg om mig själv där jag erbjuder mina tjänster gratis då jag ju vinner/tjänar kompetens på detta.

Men i och med att vi tolkar det olika så är väll ett förtydligande på plats.

//JanneHV71

• Ellte

Jag förstår inte heller vad problemet är :?

Sexan säger "Privatpersoner får gärna lämna tips och länkar till företag som kan vara till hjälp för andra medverkande. Tips måste vara oberoende,"

Och sjuan säger "Reklam defineras i dessa regler som främjande av tjänster eller produkter (...)där man har någon nära koppling till det som skrivs"

Solklart :D

• Next

Men egentligen innebär det ju att om jag har köpt min ring, klänning eller dylikt någonstans så får jag inte tipsa om den affären eftersom jag då har en personlig koppling dit.

• Next

Hur kan tips vara rent oberoende. Känner man till företaget och tycker man har fått god service där så är man rent krasst sett inte oberoende längre.

• Patrik - Bröllopstorget

Ja, reklamreglerna har utformas på ett sätt som vuxit fram under flera år så att det passat tjänsten bra.

Det är ganska enkelt, man får inte använda forumet för att göra reklam, men gärna oberoende tips.

Vår affärsidé är annonsdriven vilket innebär att vi kan erbjuda forumet gratis. Skulle företagen få posta reklam bland inläggen förlorar vi intäkterna från seriösa företag som annonserar för att driva forumet och då fungerar det inte längre. Det är alltså en balans mellan två olika behov och vi tycker vi hittat gränsen ganska bra.

Men vi välkomnar naturligtvis bättre formuleringar eller förtydliganden av våra syften om de upplevs otydliga.

• Ellte

Äh, lite får man väl tänka själv också eller? Fast det är klart, vill du tolka det som att man inte får lov att prata om något företag man nånsin hört talas om är det ditt problem ;)
    Om du tycker det är en nära koppling att ha fått ett leende från en expedit du gett pengar så...tja... :D

Det är ju snarare det omvända som är problemet (alltså de som inte tolkar reglerna så hårt som du gör ;)) Folk som rekommenderar sig själva som sångerskor, kortmakare och fotografer eller butiker som går in under falskt namn och rekommenderar sin egen webshop (JA, det har hänt här på BT!).

Om folk bara är ärliga och använder hjärnan ÄR det inga problem...faktiskt :)

• Ellte

Sorry, det där var såklart till "Next"!

• Next

Ellte: Jag har inte sagt att jag tolkar det just så jag sa bara om man ska vara rent krass! Även om just DU tror att ett leende betyder så mycket så gör inte jag det. Men har man nu spenderat många timmar hos en juvelerare eller sömmerska för att få just sin ring eller klänning perfekt är det klart att det blir personligt. Jag köper inte min ring eller klänning hos någon jag har träffat en eller två gånger.

• Ellte

Next: Nja...det står att som reklam räknas tips där man har en "nära koppling" till företaget... Ja, jag tyckte också jättemycket om tanten som sydde min klänning och vi träffades många gånger den våren men inte tusan är det en "nära koppling" :D

Men som sagt, vill man att det ska vara krångligt kan man göra det askrångligt. Tror dock inte att det gynnar någon så varför inte hålla det lätt?

Svar på tråden Ang "reklamfritt" på forumet.....