• Josephine51

    Xylocain vid vestibulit?

    Det sägs att den bedövar så man inte känner smärtan. Men lindrar den inte? För om den bedövar känner man ju inget när man har sex?:S

  • Svar på tråden Xylocain vid vestibulit?
  • Lady Marmelade

    Sökte på fass och det verkar som att den i första hand andvänds som bedövningsmedel. Den är iallfall receptbelagd så du får nog prata med läkare om du önskar andvända den.

  • LindyLou

    Xylocain - som är "smärtstillande" - finns receptfritt i 10g-tub på Apoteket så köp hem en tub och testa :) Man smörjer det i vestibulum och du blir ju inte helt bedövad, som i bortdomnad, och du har ju fortfarande även en känslig kl-toris...

    Jag har nyss fått en större tub utskriven av min gynekolog för att "behandla" min vestibulit. Jag skall smörja på varje kväll i två månaders tid (är inte i en sexuellt aktv period nu) för att s a s lura mina smärtkänsliga nerver så att de slutar vara på helspänn liksom.

  • Josephine51

    Lady Marmelade

    Vad jag har uppfattat det så finns det en Xylocain som är typ 2 % och receptbelagd och en Xylocain 5 % som inte är receptbelagd. Varför den med större "kraft" är receptfri förstår jag inte riktigt men så är det tydligen:)

    LindyLou

    Jag har en tub nu:) Ska testa. Har du ont varje dag trots att du inte har sex då? Som när du cyklar osv? Man borde kanske använda det varje dag för att "bota" nerverna. Men det är inte så att Xylocain skadar slemhinnorna på något sätt och gör dem skörare?

  • LindyLou

    Josephine51

    Jag har ont ganska ofta - kanske inte riktigt varje dag - och jag har inte sex för tillfället (och knappt alls det senaste året ö h t). Enligt min gynekolog skall Xylocain inte påverka slemhinnorna negativt och jag har inte heller lyckats läsa mig till något sådant i bipacksedeln, så det hoppas jag verkligen inte. Mina slemhinnor mår alldeles fin-fint just nu, så jag vill ju inte få problem med dem, det är bara den förbaskade smärtan jag vill bli av med. (Vågar inte ens fantisera om hur det skulle vara OM jag dessutom hade sex...).

    Enligt min gynekolog kan det vara så att infektioner (hade kondylom) och stress kan påverka smärtnerverna så att de s a s är på helspänn och för att få dem att varva ner skall man därför smörja in dem med den smärtstillande

  • LindyLou

    *oups* varför rände den där iväg utan att jag hunnit skriva klart?! *S*

    jaja, forstätter där jag slutade:
    ...salvan under en period av minst 6-8 veckor. Jag vet inte hur pass beprövat det är... De flesta andra behandlingsalternativ handlar ju om att stärka slemhinnorna men mina mår som sagt utmärkt men nånstansifrån måste ma ju angripa problemet.

    Och så passar jag på att göra ett tillägg även betr frågan till Lady Marmelade; från fass.se:

    "Användningsområde
    Xylocain gel är ett tjockflytande lokalbedövningsmedel. Preparatet används bl a vid inläggning av katetrar och vid olika typer av undersökningar i urinrör och urinblåsa.
    Xylocain gel ges enbart av sjukvårdspersonal, som kan lämna närmare information."

    ...medan 5% kan användas till sår, brännskador, myggbett m m :)

  • Josephine51

    Okej, då hänger jag med:) Hoppas dina problem försvinner snart!

    Kan man inte använda 5 % till samma sak den du har fått då?

  • Josephine51

    hoppas, blev lite dålig svenska där. Jag menar om man kan använda den 5 % med samma syfte att "behandla" vestibuliten som med din gel

  • LindyLou

    Jag har den 5%-iga för det ändamålet :) Med andra ord borde det (förhoppningsvis) fungera alldeles utmärkt att använda den. Så det är bara att ta en vända till Apoteket och prova med den receptfria 5%-iga. Och jag blir iaf inte helt bortdomnad av den men har inte provat den "in action" (än?).

  • Josephine51

    Men om du smörjer på varje kväll så har väl effekten avtagit när det är dag?

    Jag har inte tänkt på det, men det kan ju vara så att neverna och musklerna spänner sig hela tiden även när man inte känner att man har ont!

  • KCsMama

    Har jaga ldrig hört talas om men det kanske är något för mig att testa! De gynekologer jag gått till verkar ibland veta mindre än jag om vestibulit.

Svar på tråden Xylocain vid vestibulit?