• frueriksson

Detta hör inte hit...

Måste ha hjälp lite snabbt, och vart vänder jag mig då om inte hit på BT:)
    Sitter och pluggar och ska besvara frågan varför de flesta propositioner går igenom riksdagen, medan de flesta motioner avslås. Någon vänlig själ med lite kunskap som kan hjälpa mig på traven??
    Tacksam för svar:)

• Svar på tråden Detta hör inte hit...
  • fidelifidelej

Usch, sitter också och pluggar juridik fast inte riktigt samma...men tråkigt är det!:)

• frueriksson

Ja, jättetråkigt. Sitter med samhällskunskap... Mycke roligare här på BT:):)
    Nån som kan hjälpa mig??

• JanneHV71

helt utan kunskap i ämnet och riskerar göra bort mig.

Kan det inte vara så enkelt som att motioner kommer från "oppositionen" och propositioner från regeringen.

• linea alba

Det är väl för att propositioner, är förslag från regeringen vilket gör att dom oftast sett till att det finns en majoritet i riksdagen för deras proposition, (tex regeringen har förhandlat med vänstern och miljöpariteiet). När det gäller motioner så är det en enskild riksdagsman som lägger dessa och motionen har alltså inte fått majoritet redan innan.

• SomEttJehuuuuuuu!

Janne är inne på rätt spår.

Propositioner är regeringens förslag till lagstiftning och föreslås av regeringen. En regering , även minoritets, sitter med stöd av en majoritet av riksdagsledamöterna. Därför går propositionerna alltid igenom.

Motioner är oppositionens sätt att fösöka få gehör för sina förslag till lagstiftning. Oppositionen har en minoritet i riksdagen. Därför avslås de ofta.

• 20060826

hej.. en motion kommer från en riksdagsman o en proposition är ett förslag från regeringen. eftersom det kommer från regeringen som "styr" landet kanske de e därför som det lättare slår igenom

• SomEttJehuuuuuuu!

Givetvis kan alla riksdagsmän lämna förslag, en motion, inte bara oppositionen.

• frueriksson

Åh, tack så mycket allihopa. Var alltså inte helt ute och cyklade då:)
    Nu ska jag plugga vidare

• JanneHV71

sant det där med alla riksdagsledamöter (vi har ju kvinnliga sådana oxå) kom på det efter mitt inlägg.

Skönt att jag inte var helt ute och cyklade i alla fall.

• SomEttJehuuuuuuu!

Jag har så svårt för det här att kalla riksdagsmän för riksdagskvinnor. I mitt huvud är det en titel som både män och kvinnor kan inneha, inte könsspecifik. Men ledamöter låter ju bättre.

Svar på tråden Detta hör inte hit...