Inlägg från: filipelin |Visa alla inlägg
  • filipelin

Byta namn

Vad rörig den här tråden är, alla verkar ha olika svar
    Jag och min m2b funderar på att ta ett släktnamn, för min m2b heter Pettersson, och vår son heter Filip, så det blir jobbigt att säga Filip Pettersson, så nu har barnen mitt efternamn, Carlsson. Är det någon som vet om det kostar att byta namn på barnen? När vi fick vår son visste vi inte om vi skulle ha råd att gifta oss, därför fick de mitt efternamn.

• filipelin

Bellamy, min mamma gifte sig när jag var liten, och bytte då mitt efternamn, innebär det att det kostar för mig att byta men inte för min m2b eftersom hans föräldrar var gifta när han föddes?

• filipelin

Och jag pratade precis med skatteverket, vi ska eventuellt ta min m2b's mammas namn som ogift, och då kan min m2b byta till det innan bröllopet, och det kostar inget, och sen tar jag det efter bröllopet, precis som jag skulle gjort om jag hade tagit hans befintliga efternamn.
    Läste lite på prv's hemsida om äldre släktnamn, det verkar ju jättebesvärligt att ansöka om det. Mycket papper som ska skickas in om miljoner människor, SUCK! Så vi får väl se vad det blir. Vad tycker ni om Fredriksson? Svärmors namn som ogift.

• filipelin

Lady Marmelade, jag heter Carlsson och min m2b heter Pettersson, vi tyckte att Fredriksson är bättre än de även om det är ett sonnamn, jag skulle gärna ta ett annat namn, men det verkar så besvärligt om man ska ta ett äldre släktnamn. Men i så fall har vi Lindqvist, men jag heter Linda, Linda Lindqvist är kanske inte toppen, eller vad tycker ni?

Svar på tråden Byta namn