Inlägg från: Sockerpinglan |Visa alla inlägg
  • Sockerpinglan

Byta namn

Vi ska byta till ett nytt gemensamt namn. Vi "lottade" vem utav oss som kommer att byta namn före vigseln eftersom den som byter till namnet kommer att få rätt till det namnet, dvs om vi skiljer oss, så får den andre personen inte heta så om den gifter om sig.
    Vi gör såhär för att slippa betala 3000 kr, vilket det gör om man är ogift, för familjer (dvs om man är gift!) kostar det 1500.

Så först måste man betala innan de ens beaktar ansökan, sedan handlägger de ansökan, och sedan kungörs namnet om det gått igenom. Detta tar ca 2 månader. Sedan är namnet bytt!

• Sockerpinglan

Vi ska ta ett nytt namn, så jag ska skicka iväg ansökan imorgon till prv (spännande) och betala in 1500 kr, och sedan kommer jag att heta mitt gamla namn till bröllopet, och efter det byter m2b till mitt namn. Det kostar då 1500 kr.

Man kan ju göra så att man byter båda två i efterhand, är man gifta räknas man som familj och då kostar det bara 1500 kr, men vi ville byta direkt vid bröllopet och löser det på det här sättet. Barnen byter namn samtidigt med mig, så det är bara stackars fadern som får vänta lite...

Svar på tråden Byta namn