Stort problem med vän.
Ursäkta det långa inlägget. Får se om nån orkar svara!
Jag har ett stort problem. För några år sen var en kille i kompisgänget ihop med en tjej som vi lärde känna. Det visade sig snart att hon hade psykiska problem, försökte ta livet av sig ibland, skar sig och så vidare.
Jag vet hur det är att ha problem så jag har inga fördomar mot henne eller så. Men så tog förhållandet slut och hon blev kvar i vår kompisgäng. Dock var det rätt påfrestande ibland att ha med henne att göra. Hon var nästan alltid sur och tvär, klagade på allt, ville att man skulle stötta henne på olika sätt och blev arg om man inte alltid fanns till hands.
I gengäld gav hon ingenting. Hon frågade aldrig hur man mådde (trots att hon visste att jag också hade problem) eller ens var särskilt trevlig. Men vi ställde upp ändå och umgicks med henne. Vi bor grannar också. Nästan alla vännerna bor i närheten av varann.
Under förra året hade hon och en annan kille i gänget ett KK-förhållande. De träffades då och då. De bestämde att avsluta det hela men en gång låg de brevid varann och han tog på henne på ett sexuellt sätt. Hon sa ingenting men efteråt kom ett mail till alla vännerna: Hon kallade killen för ett äckel och hon ville varna alla för honom och hon kallade händelsen för nästan våldtäkt.
Jag blev skitarg och mailade tillbaka att hon fullständigt överdrivit och att det var kränkande att kalla vännen för i princip våldtäktsman. Han hade tagit henne på bröstet men inget annat. Jag tycker INTE det var bra gjort av killen. Det är en känslig situation och som man bör man alltid vara lyhörd för signaler. De hade bestämt att va vänner men ändå tog han på henne.
Men det fick helt orimliga proportioner. Hur många personer som helst vet nu om att killen är en "tafsare" och ett "äckel" och jag är en "svikare" som "trakasserar" henne (eftersom jag svarade argt på hennes mail).
Situationen är skitjobbig. Folk i gänget har vänts mot varann. I vår förening har folk vänts mot varann. Allt är uppochner. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Ska man alltid ta parti för tjejen och stötta henne? Hon upplever sig kränkt sexuellt.
Eller får man ifrågasätta i såna här situationer? Jag blir tokig snart. Folk tycker jag är elak mot henne. Och dessutom är hon självmordsbenägen. Jag känner skuld hela tiden men ändå står jag fast vid min åsikt. Situationen är överdriven. Magont, magont, magont. Jag har övervägt att flytta för att slippa allt detta.