Stort problem med vän.
Hej
Jag måste säg att jag faktikst förstår din situation. Sedan jag var i yngre tonåren (idag 30+) har vi varit ett kompisgäng som levt väldigt tajt med varandra. För ca 5 år sedan fick även vi en konflikt i kompisgänget, av helt annan innebörd än er, men som också hade ingridienserna psykisk bräcklighet, utpekande av annnan i vänkretsen och tillsut en splittrad vänkrets.
Vi har fortfarande kontakt allihop men på något sätt har vi delat upp oss i olika lojalitetsgrupper efter denna konflikt. Utöver de två som drabbade samman hårdast finns det "no hard feelings" det har bara blivit nödvändigt liksom välja vilken part man skall stötta, för parterna skull inte för att man själv nödvändigtvis har en åsikt. Det var jättetrist när det hände och en epok gick i graven, men nu då vi alla har fullt upp med barnafödande och husbyggande osv så har vi ändå inte tid att umgås på samma sätt som förr och det känns som en naturlig utveckling.
Jag tror att det kan vara så att i längden kommer ert kompigäng inte att bestå och det är jättesorgligt, men kanske en förändring som ändå skett med tiden. Om du mår dåligt tycker jag att du skall ta ett steg ifrån de personer som gör att du mår dåligt. Jag lider med tjejen som uppenabrligen mår mycket dåligt, samtidigt som jag vet hur mycket skada en psykiskt skör person kan orsaka andra. Jag tror tyvärr att du kan göra begränsat mycket åt hur hon mår. Du behöver inte heller gilla henne och hennes handlande. Hon kanske även som "frisk" är en person vars värderingar du inte delar.
´
I min historia tog jag avstånd från och var rätt hård mot personen med psykisk ohälsa, men jag fick lov att sätta gränser kring mitt välmående. Jag orkade inte bli utsatt för smutskastning och utfryst med jämna mellanrum. Jag orkade inte att perosonen varje gång jag träffade gemensamma vänner till oss båda ringde deras mobiler och sade att hon skulle ta livet av sig om de inte kom till henne istället.
Idag är personen ifråga psykiskt stabil, men är fortfarande en person som på liknande sätt kan manipulera andra. Allt satt inte i den psykiska ohälsan...