• Stampelina

äktenskapsförord eller inte ?

Hej
    Vi funderar på att skriva äktenskapsförord, för vi är i obalans ekonomiskt, och det kommer märkas när vi köper hus och förmodligen En av oss tar lån osv...

Kan man ha ett äktenskapsförord som bara riktar sig till den del man för in i äktenskapet -ej för framtiden (då man kanske är barnledig m.m. och man har gemensam ekonomi) ?

Är det någon som vet något om äktenskapsförord ? vad ska man tänka på ?

Jag vill inte heller bli "lurad" av någon dyr jurist -vad kostar det att upprätta ett förord & få det godkänt i tingsrätten?

Hur har ni resonerat ?

• Svar på tråden äktenskapsförord eller inte ?
  • Bröllopstokiig

Tycker absolut du ska ha äktenskaps förord, det kan man bryta med tiden. Vi kommer upprätta det eftersom jag har tillgångar och annat kapital och vid en ev skillsmässa vill inte jag att min ex i så fall ska ha det, utan kanske min bror. Det kostar inte ngt att upprätta, tror jag, vi kommer bara ringa till våran bank och be att få ett möte med en bankjurist.

• Amazonas

Jag tycker du ska söka efter någon bra sida på nätet för att få rätt information (om du nu inte vill gå till en jurist). Det är viktigt att du får objektiva och korrekta uppgifter i detta fallet!
    Kram från mig!

• anne på grönkulla

Jag skulle trots allt rekommendera kontakt med en jurist. Det har hänt att folk inte har reglerat det som de har tänkt sig när de skrivit t ex äktenskapsförord och testamenten "på egen hand" (har ett sorgligt exempel i familjen nyligen, t ex) och det är så onödigt. Ofta kan man få hjälp rätt billigt (eller tom gratis) av en jurist på sin bank.

Svar på tråden äktenskapsförord eller inte ?