• Bröllopstokiig

gäst i offwhite klänning

Hej
    Jag ska på bröllop till helgen och har hittat världens snyggaste klänning. Problemet är att den är offwhite nästan beige. Jag har läst här någonstans att man inte får ha vita eller nästan vita klänningar som gäst. Jag själv hade inte brytt mig om någon hade kommit vitklädd till mitt bröllop.

I övrigt är den knälång med sned skärning nertill och "omlått" upptill med lite volanger. Vad tycker ni, ska jag köpa klänningen eller ge mig ut och leta efter något annat?

• Svar på tråden gäst i offwhite klänning
  • Bröllopstokiig

jess - beror faktiskt på vad bruden har, tycker jag! Har hon en kritvit klänning tycker jag din är ok. Har hon valt enklänning som är offwhite tycker jag definitivt inte du skall köpa den.
    Så, vet du inte vilken färg hon har tycker jag inte du skall köpa den.

• Bröllopstokiig

Tycker kanske inte att det passar OM inte du har kanske en färggrann sjal överaxlarna eller stort färgat halsband.

• Bröllopstokiig

Var det mitt bröllop så är det helt okej men när mina vänner gifte sig så blev bruden galen för att en av gästerna hade lite svarta ränder på sin topp. (Hon var jätte snyggt klädd i "guld" och lite svart) Så det gäller att passa sig...men hör med brudparet om ni har den relationen.

• Bröllopstokiig

Med alla nerver som en brud kan ha...

- jag skulle INTE vågat bära den på ett bröllop.

Finns inte samma klänning i någon annan färg??

• Bröllopstokiig

Låter som den klänningen som min killes syrra skall ha på vårat bröllop!! Jag tycker inte att det är jätte kul att hon skall ha den men hon säger " ja men den är ju inte vit " när några har påpekat att det inte är riktigt lämpligt. Själv vill jag inte säga nått för jag tycker att man skall få välja själv. Men det känns tråkigt. Hade inte brytt mig om klänningen var svart, vilket inte heller anses lämpligt men just vit känns det som om att jag vill ha ensam rätt på.

• Bröllopstokiig

Nja, jag skulle nog undvika en klänning i off-white, om det t e x var en klänning med vit botten och färgat mönster vore det en sak men helt i off-white tycker jag vore att bryta mot att gästerna inte bör bära vitt. Vitt är ju inte bara kritvitt utna även benvitt, off-white, krämvitt
    e t c

• Bröllopstokiig

Äh, strunt samma... Jag skulle verkligen inte bry mig/ta illa upp för det.. Du kommer ju inte i brudklänning heller!

• Bröllopstokiig

Har du möjlighet att fråga om det är okej?
    Eftersom du frågar så tvekar du väl?
    Då ska du kanske låta bli för att inte känna dig 'dum' på bröllopsdagen.
    Det brukar ju alltid kännas lite pinsamt att antingen klä upp sig eller klä ner sig för mycket.. =)

• Bröllopstokiig

Tycker du om klänningen jätte mycket, så tycker jag att du ska köpa den och bära den på bröllopet.
    Jag ser absolut inget fel i att bära ljusa kläder på ett bröllop, bara det inte är vitt och såvidare.
    Och ska jag vara ärlig så tror inte jag heller att någon kommer att notera att du har en ljus klänning på dig, och om där nu skulle vara det, så är det bara att strunta i dom helt enkelt =)

Så kör på klänningen om du känner för det, den är ju inte vit och inte en brudutstyrsel heller, för den delen.

Lycka till!
    Jema

• Bröllopstokiig

Själv tillhör jag en av dem som har haft en helvit klänning på ett bröllop, med en vacker sjal i blåa färger till.
    Ska kanske också tillägga att bruden och jag har en mycket nära relation, men givetvis frågade jag henne om smakråd. Hon sade: KÖP DEN!
    Jag konkurrerade på intet sätt ut henne, hon var underbart vacker!
    På vårt bröllop hade vi inget tabu på klädfronten, gästerna fick själva välja och en del bar cremfärgat, vitt, svart med blommor i härliga färger m.m.
    Men observera att jag inte råder någon att bära vitt, det är helt upp till brudparet vad de har för "dresscode".

Svar på tråden gäst i offwhite klänning