• Fröken Malm

Ni som är "proffs" på budget!

Har börjat räkna lite på vårt stundande bröllop och undar om följande priser låter ok:

Ska bjuda in 86 gäster

Trycksaker: 1000 kr (min kille jobbar på reklambyrå och har kontakter på tryckeri)

Frisör: 2500

Brudkläder: 3500 (tänker hyra)
    Hyra frack: 2000

Ring+gravyr: 6000

Blommor: 1000 (min svägerska är florist)

Fotograf: 5000

Hyra av lokal: 22500 (Väldigt saftigt!! Men kollar andra alternativ, så detta är i HÖGSTA laget!!!!)

Buffé: 15000

Sprit: 8000

Tårta: 3000

Har inte kollat runt, utan detta är bara löst räknat, kanske överkan på en del och underkant på något annat.

Ni som bokat, haft ert bröllop, tror ni denna budgeten låter rimlig????

• Svar på tråden Ni som är "proffs" på budget!
  • LisenL

Ett tips är att använda sig av BT:s budgetverktyg under brudpar och verktyg. Där har du ungefärliga priser att jämföra med.

• Fröken Malm

Aha, har totalt missat det!

Ska kolla med detsamma!

Tack för tipset!

• Fröken Malm

Verkar inte fungera!

Måste man vara registrerad som brudpar, eller räcker det att vara loggad här på forumet?

• Sunshine Girl

Fröken Malm, ni måste registrera er
    BT's verktyg är verkligen kanonbra!

• Princessdiamond

bortsett från lokalhyran så verkar det ju vettigt
    men just det förstår jag inte alls
    vi har vår fest på en restaurang..
    och för allt (mat dryck sevice, hela kittet) betalar vi ca 17 000 (vi blir drygt 30 st)

• Fröken Malm

hehe, nu är jag registerad!

Lokalen är väldigt fin, ligger vid havet i Göteborg. Tyvärr "duger" inte klubbstuga eller bygdegård för min kille......Men SVINDYR!!!

• Princessdiamond

säg då åt honom att han personligen får betala mellanskillnaden från det pris som du hade kunnat tänka dig ;)

• Fröken Malm

Hahah!

Ja, han verkar inte vara så insatt i ämnet, för när jag "presenterade" föslaget på lokalen för 22 500 sa han på fullt allvar att det var ett "fantastiskt bra pris"!

Kanske skall tillägga att han varit på ett bröllop i hela sitt liv, då hans bästa kompis hyrde ett slott för 100 papp!

• Princessdiamond

jag håller med om att det är ett fantastiskt bra pris
    OM MATEN INGÅR! :D

• Fröken Malm

Ja, håller med till fullo!

Detta är det första stället jag begärt prisinformation från.

Har nu mailat lite andra alternativ, och jag är hundra på att vi kan komma MYCKET billigare undan!

Anledningen till varför han inte vill ha det i en klubbstuga är för att han menar att en klubbstuga kan man hyra när man fyller 30, 40, 50. Ett bröllop har man bara en gång i livet och då ska det vara något extra.....Jag förstår hans point, och han har ju lika mycket rätt som jag att bestämma. Han gifter ju sig också! )

• ofi

Princessdiamond
    i vilken stad ska ni har er fest? vilken restaurang?

• mugglesfan

Fröken Malm: måste säga att jag håller helt med din kille! Precis så tänker jag också...

• Princessdiamond

fröken malm

eg borde vi ju hylla din karl ;)
    inte många män som har den inställningen :)
    men samtidigt så MÅSTE man ju inte slösa bort onödiga pengar bara för att man gifter sig..
    hellre då en ordentlig bröllopsresa.. eller en lagom dyr bröllopsresa och sedan en till resa lite senare :)
    var skulle ni ha festen??

ofi
    vi gifter oss och har vår fest i göteborg
    restaurangen heter bryggan under bron

ohh bara 29 dagar kvar!
    hjälp

• Gooseberrygirl

Jag vet inte hur det är där du bor, men på min ort är det minst lika dyrt att hyra som att köpa en av de billigare klänningarna. Dessutom är det lättare att hitta en man tycker om i rätt storlek om man köper. Det är iaf min erfarenhet.

•  Miss Cee

Det jag tänker är att buffékostnaden är lite låg.
    När jag räknar på 86 gäster + ni två, och delar 15.000kr på 88 personer, så blir det 170kr/person.

Till vårt bröllop har jag hittat buffeförslag på mellan 150kr-200kr så det är inte att det inte går, men det kanske inte blir jättemycket mat. Jag skulle räkna med 200kr/person så har ni lite mera utrymme, och får mera mat för pengarna.

Sen får du inte glömma att någon ska servera maten, hålla koll på buffebordet och diska och så. Så någon form av personal måste ni ha in i budgeten! Till 88pers så skulle jag säga 4 personal.

Tårtan blir då ca 34kr/bit och det bör du kunna få en riktig bröllopstårta för.

Sen ska lokalen utsmyckas, ni kanske ska övernatta någonstans på bröllopsnatten, ni behöver servetter och dukar och porslin, kanske någon musik till festen och ev en solist till vigseln.

Annars tyckte jag att de andra kostnaderna såg vettiga ut!

• Sanasol

Jag tror också ni måste räkna lite mer på maten, men en tanke som slår mig... om ni ska ha så "jättefin" lokal så känns det lite fel med buffé?!?!

• Angel_87

Fröken Malm

vad heter lokalen ni ska hyra?...

• hejsan

Jag tror att kostnaden för alkohol är lite låg om ni tänkter handla på Systemet. I Tyskland räcker det säkert långt. Vi handlade sprit till välkomstbål, vin till maten och baren, avec till kaffet och mousserande till tårtan på Systemet och fick öl från Tyskland och då hamnade kostnaden på omkring 8000:- för 75 gäster. Vi valde "enkla" viner och hade ingen sprit utan endast vin och öl i baren...

Svar på tråden Ni som är "proffs" på budget!