• drömbrud

skillsmässa

Har ni tänkt på att det är ca. 50% skillsmässa idag i sverige!!!

Så om statistiken stämmer kommer ca 50% Av alla brudar o brudgummar här inne skilja sig!

Jag blev lite ställd när jag kom på det...

Där för skrev jag...

Uach....Aja..
    Haha

Lycka till!!!!!!!!!

• Svar på tråden skillsmässa
  • joan

Ja, det har jag tänkt på men gifte mig ändå i höstas även om statistiken du nämner är skrämmande.

Men ännu mer skrämmande är väl i så fall att det är MER än 50 % av alla sambopar som separerar, vilket ju borde tala för giftemål...

• dark_eyez

då får väl vi bli dem som slår statistiken, eller hur?? ;)

• unelmia

Bläää va hemskt med skillsmässa!!! 50 % de e ju mycket!!!
    Va tror ni att det här beror på???? Tycker ni att par som gifter sig borde gå i äktenskapsskola????
    Skulle ni kunna tänka er att gå i äktenskapsskola????

• Fea

Det gör väl ingenting om par skiljer sig. Funkar inte relationen eller om man växer ifrån varandra så är det bra att skiljas åt tycker jag.

• drömbrud

Men 50% mycket..usch

Äktenskapskola, jag vet inte...Äktenskapsrådgivning är dock väldigt bra

• Fea

Men det beror på hur man ser på äktenskap och förhållanden. För mig finns det inget egenvärde i att vara tillsammans länge eller hela livet. Ett bra äktenskap som varar 5 år och tar slut för att man växer ifrån varandra tycker jag är bättre än ett dåligt äktenskap där man kämpar i 30 år för att orka leva tillsammans.

Visst är det många som skiljer sig och ännu fler som bryter upp från samborelationer, men det kanske beror på att idén om att leva "happily ever after" egentligen inte funkar. Vi kanske ska släppa den livslånga ambitionen istället.

Förr skiljde sig visserligen inte folk i samma grad, men det var ju inte för att de var lyckligare utan för att de inte hade något val (ekonomiskt, juridiskt, socialt).

• Ettolrach

Jag tillhör de där 50%-en eftersom mitt första äktenskap inte höll. Vilket jag inte är så ledsen för eftersom jag sedan knappt 4 år tillbaka är lyckligt gift med en underbar man. (Det låter kanske lättvindigt men jag var väldigt olycklig och nere när själva separationen pågick, att skiljas är för dj-a jobbigt, inget man tar med en klackspark)

Jag tycker inte heller att det är något självändamål att hålla ihop ett äktenskap som inte fungerar. Men att man ska försöka kämpa lite innan man skriver på pappret... Hur länge man ska kämpa innan man ger upp kan å andra sidan inga andra än paret veta...

• Roslagsbrud

Jag tror att vi alltmer kommer att se ett mönster som innebär att man inte blir gammal med den man man bildar familj med, alternativt att man bildar familj med flera män - fast inte samtidigt då

Alla typer av separationer är jobbiga, men ibland kan faktiskt livet bli så oändligt mycket bättre efter att beslutet väl är fattat!

Svar på tråden skillsmässa