• Chessie

Serveringspersonal, ej utbildad

Vi har festtält på tomten för de vuxna. Inne kommer ca 20 barn att vara, ålder 4-14. Där kommer det vara som barnkalas. Först middag med tårta till efterrätt (vanlig tårta). Sen på olika platser i huset olika "stationer" tex ett hörn med bilar, ett hörn med ritsaker, två olika filmer på olika TV, m.m.

Serveringshjälpen uppgift: 55 vuxna
    - Förberedelser (upplägg) av förrätt som mamma gjort. Bära ut och dela ut innan gäster kommer.
    - under middag, se till att uppläggningsfat inte är tomma, att dricka finns på bordet, duka av mellan rätter.
    - Göra efterrätt (glass, päronhalvor med smält after-eight) och duka ut.
    - Duka av.
    - Brygga kaffe, duka fram.

Inne: 20 barn. Se till att barnen inte slår ihjäl varandra. Hjälpa de som behöver hjälp vid middagen. Hämta föräldrar/hjälpa barn ut vid akut behov. Slå på DVD. Dela ut godispåsar. Ev lekar OM HON VILL. (Fiskdamm?)

Hur många tror ni behövs ute? Inne? Vad betala? En av "innepersonalen" arbetar på dagis.

• Svar på tråden Serveringspersonal, ej utbildad
  • Julibrud07

Jag är ingen expert, men en skicklig servitris klara 55 personer, men outbildade kan man behöva två.

Barn, då får du ju tänka dagis likanade, en person klarar inte av 20 barn men de som har god hand med barn klarar 10 var.Så om det är personer som har mindre god hand med barn kan du behöva tre.

det skulle jag gissa på.

• Blowjo

jag ska ha två och vi är runt 60 pers...

jag ska ge mina 70:-/tim....dom är heller inte utbildade..och dom är 15 år =)

• linn&alex

När jag har hört mig för när det gäller erfaren serveringspersonal så brukar de räkna 20-25 personer per personal. Är det buffé så kanske det blir 30 pers/personal. Är det desutom oerfaren personal kanske du får räkna med en extra. Man vill ju inte att gästerna ska få vänta på mat och dryck länge för att man "snålat" på antal personal. Middagen är ju ganska stor del av festen (enligt min åsikt) :)

• bröllopivinter

utan tvekan: två till ute, två till inne, som är flexibla och kan hjälpa varann. Under en middag såhär så behöver man vara tre när man dukar av men kanske en-två när man kollar läget/fyller på/ snyggar till. så det är perfekt om ni kan ha två inne/två ute, men att de kan hjälpa varann. se till att två ansvarar och har full koll på vad som händer ute, och att att två har samma ansvar och koll på läget inne, annars kan det bli rörigt. Ang betalning så beror det ju på vad de är i för ålder. men oavsett, betala alla lika, 70kr låter rimligt om de är under arton, annars kanske 80kr. Lycka till

(jobbat i restaurangbranchen i ca 10 år)

• Chessie

Tack alla ni som svarat. Ni ligger alla rätt lika, det blir nog 2+2 och ca 80 kr / timme i lön som bröllopivinter sa.

Mina idéer låg också åt det hållet, men var orolig att det var åt skogen fel.

Man får gärna komma med fler förslag.

• Lucia05

Håller med dig som tycker att middagen är en viktig del av bröllopsdagen. Just därför förstår jag inte varför man snålar på just den biten. Jag vet ingen erfaren serveringspersonal som jobbar en lötrdagskväll för 80 :- / tim.

• _sus_

vi kommer ha 2 kockar i köket som gör snittar (3 olika) till välkomst minglet.
    uppläggen på talrikarna, vi har ej buffé.
    förrätt, huvudrätt, kaffe tårta.
    (ca 100:-/h)

4pers i servisen, de serverar och dukar av till alla 80 gästerna. de går hotell och restaurang programmet, sista året.
    (ca 85:-/h)

vi har haft riktig tur.
    tips är att ta kontakt med gymnasieskolor. eleverna ser det som en otrolig merit att få servera på bröllop.

vår huvudkock är blott 21år men har redan gjort maten till bröllop och gått extra utbildning i matdesigt.. hon bygger ju på sin meritlista fortfarande...

• 7804

Sus: Ngn chans att man kan få ta del av dina kontakter? Känner inga som jag anlita på vårt bröllop nästa sommar,? behöver minst två personer + kock.

• T.B.

7804 - Om du är intresserad kan jag förmedla en kontakt till min svägerska och hennes vänner som är runt 20 år och har jobbat vid några bröllop/ fester tidigare. De är jätteduktiga!
    Känner en kock också som är duktig!

• 7804

TB: Väldigt gärna det! Vore super om jag kan få kontakt med någon redan nu, även om själva bröllopet är nästa sommar.

Det allra bästa vore om samma tjejer även kan hjälpa till med lite dekorering osv kring bröllopet.

• erikak

TB: jag gifter mig den 5 august och är desperat efter hjälp!
    den catering jag anlitade, har ingen personal så jag behöver 2 personer som kan hjälpa med servering och sånt.

Skulle dina kompisar kunna hjälpa mig också?

MVH
    Erika

• T.B.

7804 - ge mig din mailadress så kan jag förmedla en kontakt, men att boka dem redan nu för nästa sommar är nog lite tidigt. Det är ju tjejer som ska börjar plugga, ut i arbetslivet eller resa så det är nog svårt att lova nu, men du kan ju prata med dem och kanske preliminärboka.

erikak - jag förmedlar kontakten om du ger mig din mailadress!

• T.B.

7804 - läser som en kratta - du vill väl ha kontakt med kocken antar jag. Ja, den kontakten kan jag också förmedla.

• Esprie

Fritis fröken här,

rekomenderar att du har någon personal som inte serverar utan bara ser efter barna, och 1 borde räcka .

• Gerda

Chessie

Nu kommer vi att ha utbildad serveringspersonal, men till barnen som blir max 8st kommer vi att hyra barnvakt (dagmamma till yrket). Barnen kommer att ha ett eget område med leksaker, aktivtet som fiskdam, pyssel, tv/video och tjocka madrasser att vila/somna på.

Tycker det är en jätte bra ide att ha något eget för barnen att sysselsätta sig med.

Svar på tråden Serveringspersonal, ej utbildad