P-spruta
Någon som har erfarenhet av p-spruta?
Hur har kroppen reagerat?
Hur har mensen funkat?
Viktuppgång/nergång?
Sexlust?
Hur ofta tar man spruta?
Tacksam för svar
Någon som har erfarenhet av p-spruta?
Hur har kroppen reagerat?
Hur har mensen funkat?
Viktuppgång/nergång?
Sexlust?
Hur ofta tar man spruta?
Tacksam för svar
Jag har aldrig provat p-spruta själv men skickar med en länk till fass så att du kan läsa om den iallfall. Jag har för mig att man tar den var 3:e månad. En av nackdelarna kan vara att det kan ta ett bra tag efter att man slutat med den innan mensen kommer igång som den ska. Så det är väl inget toppen alternativ om ni plannerar barn inom den närmaste framtiden.
www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2
Om inte länken funkar prova att söka på fass.se
P-sprutan heter Depo-Provera.
Barn kommer att få vänta åtminstone 3 år, så för den sakens skull är det väl ingen direkt panik
Vet inte om jag ska byta än, men jag vill läsa på om mina möjligheter och höra från andra. Tack för länken!
Puffar oxå denna frågan.
Jag har själv bytt från p-piller till cerazette och nu har jag blött i 10 dagar...... Börjar bli lite less! Det störtblöder inte utan jag klarar mig med trosskydd. Första mensen höll i sig i 7 dagar, uppehåll i 6 veckor och nu håller det i sig. Det sägs ju att man ska prova minipiller innan man börjar med p-spruta för att se om man tål hormonerna. Är risken stor att jag reagerar på samma sätt med p-spruta som jag gör med minipiller? Någon som vet?
Jag har alltid haft problem med blöningar som blev bättre när jag börja med p-piller. Men har även haft problem med p-piller som tex migrän och även mellan blödningar.
så min gyn sa att p-sprutan är det bästa för dig som det klabbat med p-piller.
Har nu tagit 3 sprutor totalt. men blir tvungen att sluta då jag haft blödning (inga stora mängder) varje dag nu i snart 8 månader, stora problem med ledvärk, mensvärk, sexlusten försvunnit helt, illamånde och viktuppgång.
Så för mig funkar det inte. så nu hoppas jag bara att detta kan försvinna fort från korppen och sen kommer vi använda kondom när det behövs.
Men har en kollega som har haft p-spruta i ca 20 år och hon är super nöjd. hon har aldrig haft några problem.
Jag har haft p-spruta i ca 5 år, fungerar utmärkt. Ingen mens, väldigt få mellanblödningar och inga andra problem. Varningen är om man vill skaffa barn, det kan ta upp till ett år innan mensen blir som vanligt igen, hormonerna ligger kvar i kroppen rätt länge sen man slutat med sprutor. Annars är p-spruta kanonbra.
Innan jag började med p-spruta så provade jag olika sorters mini-piller, vilka jag inte mådde bra av. Jag mådde heller inte bra av p-spruta vilket är logiskt men det tänkte inte min gyn på. I alla fall, de första månaderna blödde jag ingenting eller extremt lite men sedan fick jag blodblandade flytningar varje dag i ungefär 3 månader. Det värsta, förutom att jag mådde konstant dåligt, var att mina bröst nästan försvann.
Min ägglossning kom i alla fall igång direkt efter att jag slutat med sprutan. Tydligen så kan man även ta tabletter för att få igång ägglossningen.
I alla fall, om du tål mini-piller så lär det inte vara några problem med p-spruta. :)
Jag har bestämt mig för att fortsätta med p-piller, i alla fall tills jag tycker det finns nått vettigt alternativ.