Inlägg från: Kirsto |Visa alla inlägg
  • Kirsto

Medeltidsbröllop

happyhippies: Coolt! Jag skulle ()säklart ) älska att komma till ett sånt bröllop!

• Kirsto

happyhippies: Åh! Schyrrans!

ibbe: Skönt att höra att du är lite piggare! Jag är SÅ himla nyfiken på att se banéret! Och hur draken blir!

Vad gäller musik i kyrkan så tror jag att CD är det säkraste kortet, men hör med vaktmästaren eller kantorn för säkrast svar. Har hört att inte alla kyrkor tillåter inspelad musik, men det är upp till varje församling och jag tror att flertalet ändå tillåter. Om kyrkan inte har en CD-spelare så har de ju ändå en anläggning för mikrofon, och där bör det gå att koppla in en CDspelare bara du har rätt sladdar (vit-röd brukar vara vanligast). Måste kollas innan, annars blir det asjobbigt om det är fel sladdar...

• Kirsto

Isabeau: Väldigt lite explosioner att vänta. De är bara typ.. tyst.

Jag har tappat stinget lite med vapnen, har inte orkat undersöka om nån annan har dem redan. Tror det blir ett projekt för sommaren. Sjukt mycket på jobbet faktsikt.. Massa rättning och elände som ligger över mig innan betygen och avslutningen... Blä. Jag som bara vill göra monogram.

• Kirsto

Drakdal: Det är ju helt enkelt osannolikt men vi har faktiskt en Ma/No-tjänst ute i detta nu på min skola! Högstadiet söder om söder. Maila om du vill veta namnet på "min" skola. kerstin@monogramsidan.se

Och just ja, jo jag är lärare.

• Kirsto

Och Drakdal, fråga om dansen! Alla här är sjukligt nyfikna av sig.

• Kirsto

Sockerpinglan: LÄnge sen jag var dit nu, har varit där 2 ggr.

• Kirsto

Drakdal: OJ! Vilka turnéer ni hinner med! Kul!

• Kirsto

Ibbe: jajjamän! Very, särskilt med jobbet just nu.. Jäkla terminsslut. Men sen kommer iofs ett långt skönt sommarlov som belöning.

• Kirsto

Ibbe: Ja, jag fattar inte hur andra människor hinner göra nåt på sommaren... Jag fyller lätt mina veckor! I år känns det extra busy, ska hinna med Thailand, Övik, Sundsvall och Gotland plus 30-årsfest i Stockholm. Fast jag klagar inte, tvärt om.

• Kirsto

Isabeau: Koppartråden är jättebillig. Köpte på slöjddetaljers hemsida. Finns ju silverfärgad koppartråd också om du vill använda det! Enda problemet är att man kan skava av silverfärgen (det tunna yttersta lagret), men det kan ju vara väl värt ett försök eller två. Inte krans då? Den är ju så fiiiin!

www.slojddetaljer.se

Vi åker inte under medeltidsveckan, utan innan. Blir kul att åka hela familjen!

• Kirsto

Isabeau: Men VAR tog mitt inlägg vägen? Jag skrev ett långt för flera dar sen där jag berättade om lödningen och allt... Och så är det bara väck! Bra att du hojtade så att jag märkte det.

Jo, så här är det. Det är inte svårt alls att löda ihop ringen om du har rätt prylar. Du behöver:
    1. Koppartråd, helst stadigare typ 1,5-2 mm (om du inte vill ha mässing?)
    2. Kopparlod (som är det du löder med, istf lödtenn kan man säga)
    3. En gasbrännare

Som du förstår kostar metall och lod inte många kronor, det är gasbrännaren som kan dra iväg lite. Undrar om jag betalade 298:- för min eller om jag bara fabulerar. Allt köptes på www.slojddetaljer.se iaf.

Om du inte känner för att investera i gasbrännare och/eller tycker att det verkar svårt att löda kan jag faktiskt tänka mig att göra det åt dig. Tar max en halvtimme eller nåt inkl städning. Kan posta grejorna om du inte känner för att svänga förbi södermalm.

• Kirsto

Ibban: haha! Jag reagerade inte på att det skulle vara nåt konstigt namn...

Fördelen med att du kommer förbi (om du inte vill göra massa creme brulee förstås) är att vi kan mäta tråden på ditt huvud innan vi löder. Men fundera, och så är det bara att hojta om du vill ha hjälp, ok? Vi åker bort 17 juni och är typ borta mer eller mindre till mitten på augusti. Så du vet.

• Kirsto

Ibbe: Just nu är det stickning och broderi som gäller, till min kompis som gifter sig i juni. Mycket kvar att göra än! Lite nervigt nästan, med tanke på hur mycket skoljobb osm är kvar innan dess.

• Kirsto

Ibbe: Nu hoppas jag verkligen att hon inte läser här! Farligt... *s* Parvantar är det, men jag tror att jag avslöjar broderiet efter bröllopet. *s*

• Kirsto

Ibbe: Jättefin!! Tror den kräver lite lödning. Det enda som är tråkigt med det är att man behöver putsa bort en massa svarta rester, annars - nemas problemas.

• Kirsto

Hur går det för er allihopa?

• Kirsto

solpingla: Brukar också få rätta mig själv... Att jag inte gifter mig ensam alltså.

Kul att ni blev nöjda med kläderna! Spännande att systern ska göra pannsmycket. Tycker det är fint att överlåta lite ansvar till nån annan också. Man blir ju lite av ett kontrollfreak har jag märkt (talar för mig själv)...

Svar på tråden Medeltidsbröllop