• Mioo

Lån för bröllop?

Vi känner oss som det enda paret som måste ta lite lån för att kunna gifta oss. Vi har en dotter och hund,bil. Det blir inte så att vi kan spara så mkt i månaden tyvärr. Vi tar inget jätte stort lån. Skulle tippa på ca 30 tkr. Får hoppas att det är värt varenda krona?

• Svar på tråden Lån för bröllop?
  • Sanasol

För mig är det ett stort NEJ! Tycker inte man tar lån för att gifta sig, att gifta sig är gratis och resten anpassar man efter sin ekonomi. Annars får man spara längre, så enkelt är det. Men självklart gör alla som de vill!

• Sanda

Vi hade tänkt att ta ett lån, vårt bröllop skulle gå på 50000, , mina föräldrar la 20000 så 30000 skulle vi låna men så kommer hans föräldrar in nu med 20000 så då är det bara 10000 kr kvar och det klarar vi. Folk ser lite olika på det där med lån. Om man är ung och har hus, bil och barn så måste man ta till lån, däremot föräldrarna till oss har oftast inga lån, men när dom gifte sig och skaffade hus och barn så var det så mycket billigare och det fanns mer jobb. Vi unga får kämpa för att få ett välbetalt jobb och får oftast nöja oss med mindre betalda jobb trots bra utbildning och husen kostar skjortan vart man än bosätter sig. Men jagtycker inte sånt ska komma emellan om man vill skaffa barn, hus eller gifta sig. Det finns lån att ta till och så länge ekonomin klarar det så är det inga NEJ av ren moral som ska sätta stopp för det. Skäms inte för era lån utan njut av vad ni får ut av det.

• Mioo

Tack för era synpunkter. Våra föräldrar hjälper inte med pengar. Vilket verkar vara vanligare än man tror. Vi ökade ett billån lite och la om lånet så vi behöver inte betala mer i månaden än innan. Och det känns skönt. Så jag oroar mig inte så mkt. Det är ones in a lifetime..så jag vill ha det speciellt den dagen. Man proiriterar ju olika också :)

• ÅsaJ

Vi kommer att låna ca 30 000 kr till vårt bröllop. Vi lånar i och för sig av mina föräldrar så det blir inte riktigt som ett vanligt lån, men ändå.

Vi räknade på hur mycket vi har råd (utan att leva snålt) att spara per månad men istället för att spara och skjuta upp bröllopet så lånar vi den summa som det skule ta ca ett år för oss att spara ihop och betalar tillbaka i den takten istället.

Vi har velat gifta oss länge men det har kommit så mycket emellan (två barn och husköp) så nu när vi inte har något annat som måste gå före vill vi slå till så snart som möjligt.

• Desperate2bewife

Jag håller på och fyller i vår budget här på BT och det kan fattas mellan 5000-10000 lite beroende på hur mycket gästerna dricker, helt krasst. Såna variabla kostnader kan vara svåra att veta i förväg, så vi vet nu i dagsläget att vi fått ihop 35000, och det som sen fattas betalar vi med ett Mastercard med kredit. Sen får vi betala av i vår takt på det. Hade vi fattas mer pengar hade vi tagit ettt banklån, absolut.

• Setemberbrud06

Vi sparade ihop ca 60.000 sek, mina föräldrar erbjöd sig att betala rubbet men det känndes inte rätt så vi delar på det dom kommer att bidra med mer än 60.000 dock , då vi tippar på att landa runt en 150.000 sek, så min 60.000 budget sprack för längesedan, jaja håller med once in a lifetime (förhoppningsvis)

• E-tuna

Huruvida man tar lån eller inte till ett bröllop är fullständigt upp till dom som också ska betala lånet!!!

• angelici_81

vi tog ett lån på 50 000kr till vårat bröllop..och under tiden som vi spendera pengarna nu försöker vi köpa dom små sakerna från våra löner..så får vi se vart vi hamnar.

• Pippi Pelikan

Sanasol: "För mig är det ett stort NEJ! Tycker inte man tar lån för att gifta sig, att gifta sig är gratis och resten anpassar man efter sin ekonomi. Annars får man spara längre, så enkelt är det. Men självklart gör alla som de vill!"

Det låter inte som att du tycker att alla får göra som de vill

Jag vill inte låna till mitt bröllop, men tycker ändå att andra människor själva får bestämma över sin egen ekonomi.

• Bluebride2006

vi har tagit lån.

Svar på tråden Lån för bröllop?