• Mioo

Lån för bröllop?

Vi känner oss som det enda paret som måste ta lite lån för att kunna gifta oss. Vi har en dotter och hund,bil. Det blir inte så att vi kan spara så mkt i månaden tyvärr. Vi tar inget jätte stort lån. Skulle tippa på ca 30 tkr. Får hoppas att det är värt varenda krona?

• Svar på tråden Lån för bröllop?
  • elora

Desperate2bewife :

En liten fråga om MC-kortet..."laddar" man det med kredit innan eller handlar det om att handla saker på t ex Ica och sedan betala med MC i kassan och det dyker upp räkning? Är lite snurrig på sånt där men som sagt kan det vara en bra lösning i slutet när man inte vet om något extra tillkommer när man har en ganska så precis budget...
    Oönskade utgifter har liksom en tendens att ploppa upp...

JAG TYCKER som E-tuna: Lån eller ej är väl upp till dem som ska betala ;)

Lycka till!!!

• Desperate2bewife

elora:
    Det är ett kreditkort som tillhör Mastercard, men som ändå går genom vår bank (Föreningssparbanken) Vår bankman tyckte det kunde vara bra för oss att ha till oförutsedda avgifter till huset, eller till annat förstås. Han ansökte om en kredit på 20.000 och det tillkommer ju ränta på gjorda köp. Man använder det som ett vanligt betalkort. Sen kommer det en faktura varje månad på ett lägsta belopp att betala. Kanske inte helt toppen rent ekonomiskt men väldigt praktist. Bara man räknar på det så att man har råd.

• Lanzara

Vi kommer att ha sparat i ca. 2 år då vi gifter oss... Och om inte pengarna räcker då, och om vi inte får några oväntande bidrag kommer vi att ta ett litet lån, vilket vi har räknat med!

För DÅ (när vi har tänkt) skall vi gifta oss... Och vi betalar hellre senare på lånet SOM GIFTA än sparar tills vi har råd SOM OGIFTA!!!

• tågjäntan

Desperate2bewife

Nu vet jag inte om ni tänkt ha typ "bar" efteråt, men skulle inte gästerna kunna betala för det de dricker där och ni står för vinet/drickan till maten. Det tror jag inte är helt ovanligt.

• Blivande Fru!

Vi tar lån på ca 30tkr som er.
    Det är helt klart värt det för oss och jag ångrar inget.
    Vi tog lånet lite tidigare och håller redan på att betala av på det, sedan är det ju lite summor att portionera ut då och då på vägen så det är perfekt för oss, som har barn ,hus och andra utgifter som hindarar att vi kan spara på så kort tid.
    Jag vill inte spara och planera ett bröllop i mer en 1år innan.

• Lilla spöket Laban

Jag känner måååånga som lånat pengar till sina bröllop. Men det är skillnad på att låna och låna tycker jag. Bor man till exempel i hyresrätt och inte klarar av att lägga undan pengar och inte har några sparade pengar tycker jag man ska fundera både en och två gånger innan man lånar till ett bröllop.

Alla som vi känner som har lånat pengar har ordnad ekonomi med sparade pengar på banken och lån sedan tidigare på hus och lägenheter, fasta inkomster osv. De har då valt att höja sina bostadslån lite och på så sätt lånat pengar till sina bröllop. Investeringen i boendet har ju redan den gett en avkastning, så man kan säga att de plockat ut lite av "vinsten". Många av dessa har dessutom haft lite eller mycket sparade pengar i form av sparkonton och aktier och valt att inte röra dessa pengar, utan istället lånat på bostaden. Just för att kunna ha kvar en buffert. Jag tycker att det är helt rätt och ok tänkt.

Själv skulle jag hellre ha lån på ett hus på 1.600.000 (huset värderat till 2.000.000) och sen ha 100.000 på banken/i aktier för oförutsedda saker. Än att ha 1.500.000 i lån och inga sparade pengar. För rätt vad det är behöver man pengar och får då kanske inte låna några pengar för att man är arbetslös eller liknande.

• Jeso

Hej hopp!!

Ja och min fästmö har allt fått ta oss ett litet lån vi med.. 40 000tkr, men det är ju trots allt bara en gång i livet så då får det kännas också, men i det stora hela kommer vi nog att vara braknöjda!!

Lycka till allihop!

Ett tips är att önska sig pengar i bröllopsgåva, då får man ju in lite på kontot efter allt..=)

• Ms N

Jag tycker det känns "farligt" att låna pengar till ett bröllopp. Jag skulle känna att det var en stressfaktor efter brölloppet att betala tillbaka. Jag spar hellre ett år längre än tar lån. Det är min åsikt. =)

• Heidi L

Hej Mioo !

Du är inte ensam att ta lån till bröllopet. Vi betalar hela bröllopet själva våra föräldrar har inte den ekonomin inte mina i alla fall, sen känner vi att vi inte vill att de ska betala vårat bröllop. Vi gör som ni, vi utökar lånet på bilen lite:) Känner att vi gör det här en gång i livet och då får man kosta på sig en liten del.

• Ettolrach

Personligen skulle jag aldrig ta lån för annat än substantiella värden som hus eller bostadsrätt men det är ju min personliga övertygelse.

Anser man sig kunna hantera ett lång så tycker jag det är upp till var och en som är vuxen!

Se'n är det väl skillnad på att ta ett mindre lån för att täcka upp än att kanske långa runt 100t och uppåt för att bekosta ett jättebröllop. Men det är återigen upp till den personen som väljer att ta lån, inte upp till mig.

Svar på tråden Lån för bröllop?