Inlägg från: Lilla spöket Laban |Visa alla inlägg
  • Lilla spöket Laban

Lån för bröllop?

Jag känner måååånga som lånat pengar till sina bröllop. Men det är skillnad på att låna och låna tycker jag. Bor man till exempel i hyresrätt och inte klarar av att lägga undan pengar och inte har några sparade pengar tycker jag man ska fundera både en och två gånger innan man lånar till ett bröllop.

Alla som vi känner som har lånat pengar har ordnad ekonomi med sparade pengar på banken och lån sedan tidigare på hus och lägenheter, fasta inkomster osv. De har då valt att höja sina bostadslån lite och på så sätt lånat pengar till sina bröllop. Investeringen i boendet har ju redan den gett en avkastning, så man kan säga att de plockat ut lite av "vinsten". Många av dessa har dessutom haft lite eller mycket sparade pengar i form av sparkonton och aktier och valt att inte röra dessa pengar, utan istället lånat på bostaden. Just för att kunna ha kvar en buffert. Jag tycker att det är helt rätt och ok tänkt.

Själv skulle jag hellre ha lån på ett hus på 1.600.000 (huset värderat till 2.000.000) och sen ha 100.000 på banken/i aktier för oförutsedda saker. Än att ha 1.500.000 i lån och inga sparade pengar. För rätt vad det är behöver man pengar och får då kanske inte låna några pengar för att man är arbetslös eller liknande.

Svar på tråden Lån för bröllop?