• LenaLi

Hur mycket får ni i underhåll för era barn?

Min sambo har blivit stämd att betala mer i underhållsbidrag till sin son, sonen är 15 år.

Finns det någon här som har underhållsbidrag för barn? Hur mycket betalar pappan i månaden?

Barnets mamma kräver 4000 kr i månaden.

• Svar på tråden Hur mycket får ni i underhåll för era barn?
  • hemligt2007

För min pappa har det varit ungefär 1300 i månaden.

• clary

Tror att de flesta betalar 1273 kr.

• lolabe

Det beror på föräldrarnas inkomst.

• karres 76

Det verkar konstigt. Man har som högst rätt att få 1273kr per barn.

• Pumpkin

Jag tror min pappa betalade 1100 kronor ungefär.

• Butterscotch

Är det sant? Att 1300 spänn i månaden är det enda man som ensamstående mamma/pappa får? Det kan ju inte räcka långt.. stackars ensamstående föräldrar. Nu har jag inga egna barn och vet inte exakt hur mycket man brukar behöva lägga ner på mat, kläder och allt annat som behövs men jag tycker att önskemålet om 4000 låter ganska rimligt som underhållsbelopp.

• LenaLi

Jag tror också att de flesta betalar 1273 kr och att många underhållsskyldiga har råd att betala mer. Men det beror ju också på vad den underhållsskyldige föräldern betalar mer? Kanske han/hon även hjälper till med kläder, idrott, hårklippning med mera.

Om pappan tjänar 22.500 kr ca 15.000 efter skatt, och ska betala 4000 kr mån i underhåll, då blir det inte mycket kvar efter hyra och mat.

Hur mycket ska då mamman bidra med? Lika mycket 4000 kr? Jag tycker det låter mycket att ett barn på 15 år ska kosta 8000 kr i månaden och då är inte barnbidraget inräknat.

• ladymarmelade

Trodde inte heller att man kunde bli "tvingad" att betala mer än 1273 kr. Det är ju vad den ensamstående föräldern har rätt till. Allt utöver den summan borde ju vara frivilligt från den andre förälderns sida. Och det blir ju inte mer och mer ju äldre barnen blir...

Tycker det låter helt vansinnigt att pojkens mamma kräver så mycket! Som du sa, hon ska ju bidra med en del själv också, och en 15 åring kan inte kosta 8000 kr/mån.

• LenaLi

Nej, det är inte riktigt så. 1274 kr är vad försäkringskassan betalar som högsta underhållsbidrag.

Föräldrarna ska sinemellan komma överens om hur mycket som ska betalas i underhållsbidrag. Det finns en schablon som visar vad barn olika åldrar behöver. För en 15 åring är det 3919 kr minus barnbidrag. resten ska delas på föräldrarna. Sen jämförs hur mycket boföräldren har råd med och vad den underhållskskyldige har råd med.

Det jag tyckte var intressant var att få veta hur mycket som är vanligt att man betalar som icke boföräldre.

• pumpa

Jag degar 675 kr/mån. Mamman får 1173 om jag inte minns fel. Sen ska man ju inte glömma att hon lyfter bostadsbidrag ochbarnbidrag också. Oftast delar vi på saker som cyklar, skidor, moppe, kläder, kurser, idrott mm.

Hon ville ha 5000 / månad när vi bråkade som mest och jag är glad att jag slapp betala det då jag idag är arbetslös och får ut 10900...

Svar på tråden Hur mycket får ni i underhåll för era barn?