• LenaLi

Hur mycket får ni i underhåll för era barn?

Min sambo har blivit stämd att betala mer i underhållsbidrag till sin son, sonen är 15 år.

Finns det någon här som har underhållsbidrag för barn? Hur mycket betalar pappan i månaden?

Barnets mamma kräver 4000 kr i månaden.

• Svar på tråden Hur mycket får ni i underhåll för era barn?
  • LenaLi

Puffar lite för den här tråden, om det finns fler som har inlägg.

• marie 06

Som många har skrivit redan så gör man en bedömning av förhållandet mellan barnets behov och respektive föräldrars ekonomiska förmåga.
    Tyvärr är det så att många tror att Försäkringskassans 1173 är det enda som gäller. Men så är det absolut inte. Det är vad som utgår om man inte bestämmer något annat/låter domstolen bestämma. Barnet ska ha rätt till samma standard som den bidragsskyldige föräldern. Har man skaffat barn får man ta konsekvenserna, även om det kostar.

• abnocto

Inte ett öre för jag orkar/vill inte bråka med pappan som vägrar betala något när dottern valt att bo hos mig. Han ser hellre att dottern bor hos honom varannan vecka men han kan ju inget göra då dottern inte vill. JAg vill hellre ha en bra relation med pappan än att vi ska bli osams.
    Men jag tycker inte att det är så dyrt ändå, ännu ...... men den dagen jag inte har råd då får jag väl ta tag i saken.

• lillithsmamma

får nu av fadern inte mer än 800 inte mycket men orkar inte bråka alls med honom försöker arbeta upp en relatiom till honom igen för min dotters skulld så jag nöjer mig med att jag får något iallafall.

• LenaLi

Ja, tänk vad olika det kan vara. Efter förlikning i domstolen kom min sambo och barnets mamma överens om 2 450 kr in månaden i underhåll.

Han måste vara den som betalar mest underhåll i Sverige på sin lön, 22 800 kr/månaden.

Nu är i alla fall saken ur världen och hon hade ju begärt 4 000 kronor, så vi får väl vara nöjda.

• Roslagsbrud

När vi separerade så tjänade jag mycket mer än mitt ex. Han behövde endast betala 700 kr för varje barn. Den formell vi använde då (har inte den kvar) utgick från inkomst minus bl.a. boende kostnader. Detta är dock inte skrivet i sten, utan kan ändras i takt med att inkomster och utgifter förändras.

4000 kr kan vara rimligt OM din man tjänar väldigt, väldigt bra, och om han inte har någon annan försörningsbörda (andra barn)samt har billigt boende. Vad jag förstår kan inte mamman åberopa att pojken har dyra vanor - man får helt enkelt rätta munnen efter matsäcken där. Vad som gäller vid vissa handikapp vet jag dock inte.

• Fru Abramsson

Jag får 1273, inte att öre mer.

• Roslagsbrud

LenaLi: utan att vara expert så låter det som alldeles för mycket! Med så lite lön så borde Försäkringskassans norm gälla. Men ibland orkar man bara inte...

• HanOchJag

Har ögnat igenom era inlägg och måste bara får säga att försäkrignskassans norm förstår jag inte alls hur dom har tänkt med.
    Okej att dom har höjt underhållsstödet med HELA 100 kr.Men vad räcker det till? det var som någon sa- man ska ha till mat,hyra, kläder, leksaker osv osv osv. Trots att barnet är litet går det ju alltid åt extra av allt. Och det är absolut inte med räknat hos försäkringskassan.

Dom föräldrar som "bara" betalar fks-norm kommer billigt undan enligt mig.

Visst man vet vad man gör när man skaffar barn och man får stå för det. Men det ska ju gälla båda vägar.

Innan jag fick min dotter så tyckte jag att den biologiska faderns ex krävde fööör mycket av honom och man ville inte gärna lägga massa mer pengar på någonannans barn. Men nu när man själv har barn då skulle man lätt kunna kräva lika mycket. För då ser man verkligheten på ett helt annat sätt.

var bara tvungen att slänga ur mig detta

• solrosblad

Jag vet inte om man kommer så billigt undan om man betalar enl försäkringskassans norm. Man får ju barnbidrag oxå. Min tös kostar inte över 2000 kr i månaden.
    Mitt ex baralde undrhållstöd till sina 3 barn efter försäkrk normer, nästan 4000 spänn i månaden. Hans inkomst var när skatten var dragen inte mer än 10 000 kr. Eftersom de bodde hos mamman så fick han inget bostadsbidrag. Resorna för barnen fick han bekosta själv. Hans situation blev, att bo i 1rok och sälja bilen. Pengarna ska ju räcka till mat, hyra, telefon, försäkringar, sjukvård, osv. Dessutom kostar barnen när de kommer på helgen.

Visst är det tufft att klara ekonomin själv med barn boendes hos sig, men den andra föräldren har det minst lika tufft oxå. Den som barnen är skriven hos kan ju få bostadsbidrag, vilket den andra inte har rätt till.

• solrosblad

Jag får både undrehåll och betalar underhåll. Jag kan säga att för mig så blev det så att jag hamnade hos KF pga att jag skulle betala fullt underhållsstöd till 2 barn. Jag hade låg inkomst, och efter ha betalt dagis, hyra, el, försäkringar, busskort så hade jag 2500 över till mat och kläder. Jag skulle dessutom betala underhåll på 1500, vilket jag inte kunde.

Jag säger inte att man inte ska ta ansvar för sina barn, men att det inte är så enkelt i alla lägen.

• Ida-maria

Min sambo betalar oxå 1273 i underhåll till sitt barn som bor hos mamman större delen av tiden. Vi har sonen varannan helg. Dock betalar han även för kläder,aktiviteter osv.

Svar på tråden Hur mycket får ni i underhåll för era barn?