Inlägg från: solrosblad |Visa alla inlägg
  • solrosblad

Hur mycket får ni i underhåll för era barn?

Jag vet inte om man kommer så billigt undan om man betalar enl försäkringskassans norm. Man får ju barnbidrag oxå. Min tös kostar inte över 2000 kr i månaden.
    Mitt ex baralde undrhållstöd till sina 3 barn efter försäkrk normer, nästan 4000 spänn i månaden. Hans inkomst var när skatten var dragen inte mer än 10 000 kr. Eftersom de bodde hos mamman så fick han inget bostadsbidrag. Resorna för barnen fick han bekosta själv. Hans situation blev, att bo i 1rok och sälja bilen. Pengarna ska ju räcka till mat, hyra, telefon, försäkringar, sjukvård, osv. Dessutom kostar barnen när de kommer på helgen.

Visst är det tufft att klara ekonomin själv med barn boendes hos sig, men den andra föräldren har det minst lika tufft oxå. Den som barnen är skriven hos kan ju få bostadsbidrag, vilket den andra inte har rätt till.

• solrosblad

Jag får både undrehåll och betalar underhåll. Jag kan säga att för mig så blev det så att jag hamnade hos KF pga att jag skulle betala fullt underhållsstöd till 2 barn. Jag hade låg inkomst, och efter ha betalt dagis, hyra, el, försäkringar, busskort så hade jag 2500 över till mat och kläder. Jag skulle dessutom betala underhåll på 1500, vilket jag inte kunde.

Jag säger inte att man inte ska ta ansvar för sina barn, men att det inte är så enkelt i alla lägen.

Svar på tråden Hur mycket får ni i underhåll för era barn?