• jejja06

Gemensam eller delad ekonomi??

Det är frågan som vi funderar över just nu.. Vad tycks?..Någon som vill dela erfarenheter?

• Svar på tråden Gemensam eller delad ekonomi??
  • 12aug-

vi har pengarna tillsammans..betalar räkningar från hans lön..sen lever vi på mitt o hans som blir över=))

• beppelina

Mitt motta är att det alltid blir rättvist på slutändan. Gemensam eller delad är struntsamma så länge det funkar bra.

• HasseP

Vi har delat på ekonomin för jag samlar på gamla bilar som kostar massor, och min sambo skulel bli tokig om alla pengar gick till mina bilar.

• 12aug-

Nyckelpigan --har samma som dig..

• Skärgårdsbrud 6 maj

Vi har haft gemensam ekonomi redan från början. Vi tänker inte i tankar som "ditt och mitt" utan den som behöver pengar tar pengar.

• anne på grönkulla

Jo, vi ser det som att vi har rent gemensam ekonomi (allt mitt är ditt - alla pengar är våra pengar) - hur den sen administreras är kanske som sagt ett mellanting.

• jejja06

Kan tänka mig gemensam ekonomi...men min M2B är tveksam..
    Tycker det blir mer lättöverskådligt hur den ekonomiska situationen ser ut om man har gemensam istället för att ha delad.

• Överlycklig brud

Festligt att jag får läsa så många inlägg här om just det jag och min blivande make diskuterar just nu! Men jag undrar, hur gör jag med min shopping? Det känns ju inte bra att shoppa för VÅRA pengar? Även om han tycker det är ok, så skulle jag få dåligt samvete. Eller hur gör ni tjejer som har delad och gemensam ekonomi? Får ni shoppa när ni känner för det utan dåligt samvete?

• roffan

Överlycklig brud,
    Jag shoppar för mina små slantar som blir över varje månad, och tycker precis som du att det är vitsen med delad ekonomi. Blir heller aldrig sur över makens inköp för sina egna pengar. Hade skämts att handla något till mig om vi haft gemensamt konto. Det är dumt, men så jag fungerar!

• Smurfan_JM

Vi har haft gemensam ekonomi sedan vi flyttade ihop, och lite granna innan också när jag var uppe hos honom och hälsade på...

Det är bara med kläder, datorerna och när vi retas med varandra som vi har något "mitt och ditt", ("det är din blomma som bladat på golvet - städa", eller "det är min kastrull - du får ingen mat!" :P), annars är allt här VÅRAT.

Svar på tråden Gemensam eller delad ekonomi??