• Netta79

Finländska brudar!

ASG: Jag har nog ingen aning om vad som är normalt att betala för solist i kyrkan. Vi försöker hitta nån bland gästerna som kan sjunga, har nog vår huvudkandidat, men inget är klart än. Det är liksom inte vem som helst som tror sig klara av att sjunga Stevie Wonders "You are the Sunshine of my life"... Min m2b har just försökt få en bekant att spela på festen och då vill denna någon ta med en basist och han vill ha 100?. Vi har inte bestämt ännu hur vi gör.
    Serveringen, ja, kockandet också, ska diverse släktingar till min m2b sköta. Han har stort släkt, synnerligen praktiskt just nu :)
    Faktum är att de allra flesta av mina vänner som gift sig har haft släkt eller bekanta som serverat, sådär på typiskt österbottniskt vis.

Förresten, tjejer, jag har börjat blogga! Titta gärna in. Just nu är det inte så värst mycket om bröllop, eftersom jobbet ockuperar mycket av min tid just nu. Adressen är:
    netta-netta.blogspot.com

• Netta79

Vi är ju nog en del som skriver ofta här :) Jag tycker det är kul! Tyvärr sku det ju vara ännu bättre om dygnet hade lite fler timmar. Som så ofta.

• Netta79

Jo, tukkun (t.ex. Mynttis i Jeppis) har ju engångsborddukar på rulle, men får vanligt folk knalla in där och handla?? Jag har för mig att man måste köpa med kort och att sådana bara beviljas till företag. Vet nån hur det där funkar?

• Netta79

ASG:
    Jag är inte säker, men du kunde kolla med Munsalagården. Det är väl inte riktigt en hembygdsgård (den ser mera ut som en ungdomsgård) men de kan tänkas ha långbord. Jag har varit på bröllop där när jag var liten och då var det dukat med långbord. Hittade följande på Google:
    Bokningar: per telefon eller SMS 044 7219074 eller e-post idrott@nykarleby.fi
    Man kan säkert ringa och fråga om bord.

Och nu MÅSTE jag arbeta! Flextid är inte alltid av godo...

• Netta79

ASG:
    Du kunde ju också kolla med idrottsgården i Nykarleby. Den håller på att renoveras just nu, tror jag, men åtminstone tidigare fanns där långa bordsskivor och bockar som användes vid bröllop. Det är ju kanske inte det allra snyggaste, men kanske ett sista alternativ. Servis kommer jag bara att tänka på olika byagårdar, men det verkar vara lite knepigt att hitta kontaktuppgifter till såna. Har du telefonkatalog? Jag har hemma, kan nog kolla lite efter jobbet. Förresten, har du tänkt på skolor? T.ex. Munsala skola måste ju ha tallrikar. Eller högstadiet i Nykarleby. Bara en tanke jag fick.

Ell:
    Var hittade du dina skor? Jag söker också enkla skor med låg, låg klack, hittar inga alls... :(

• Netta79

Förresten, Ell, är det inte obekvämt med en självhäftande bh? Jag har inte riktigt förstått mig på de där... Och hålls den faktiskt där?

• Netta79

Ja, här är verkligen lugnt. Jag var på läger förra veckan och i helgen till bl.a. IKEA :) Och nu har jag två veckor semester, jippiii! Idag har jag många projekt på gång: simma, leta skor och stay ups till bröllopet (VAR hittar man snygga sådana??), fixa med lite papper, packa (ska upp till Österbotten på semester) och, ja, det var nog nåt mera också, men jag kommer inte ihåg. Vad sysslar ni andra med i sommarvärmen?

• Netta79

ÅÅÅÅÅÅÅH! Jag blir absolut galen! Nu har jag ränt runt i Åbo centrum i flera timmar och inte hittat några vettiga skor med liten eller ingen klack alls. VAR sjutton ska jag hitta mina drömskor? Några tips? Jag måste hitta ett par skor före nästa vecka då jag ska till sömmerskan och ändra klänningen. Och på onsdag far jag hem till Nykarleby och där finns ju inte precis några skoaffärer :(

Ell: Jo, det blev nog mera handlat på IKEA än vi tänkt oss. Eller, det blev dyrare än vi trodde. Jag höll på att smälla av i kassan när allt dragits igenom... :)
    Vi köpte lite badrumsmöbler (Molger-serien), nya handtag till köksskåpen, ett par hyllor och andra småsaker till vårt gemensamma hem. Vi har massor av flyttlådor, som bara väntar på att bli uppackade i Esse :)
    Ja, och så köpte vi 112 värmeljuskoppar till bröllopet. De ska bli placerings"kort". Funderar just nu på om vi ska måla dem med glasfärg eller dekorera dem på nåt annat sätt. Sen gäller det att hitta nån sorts godis i rätta färger att sätta i skålarna. Mycket att fundera på.

• Netta79

Nu har jag hittat skor! Men tack för alla tips ändå! Det blev ett par från en brudklänningsbutik och betydligt dyrare än jag tänkt mig. Men jag har sprungit Åbo runt för andra dagen i rad nu, så jag är bara glad att jag till slut hittade ett par som är bekväma. Det enda som nu är lite nervöst är att de ska färgas. Jag har lila-rosa pärlor på klänningen och i tiaran och skorna ska färgas samma färg. Det är precis det som jag drömt om. Fast kvinnan i affären sa nog att de inte kan garantera att färgen blir exakt, så nu kan jag bara hoppas på att det blir som jag föreställer mig. Och det tror jag ju nog. Inte är det ju hela världen om det skiljer nån nyans. Klänningen är ju lång och skorna syns inte så mycket.

Ell: Kollade in dina bilder. Fina skor, fast helt andra än jag sökte :) Kollade också in din klänning. Är den ljusblå, eller inbillade jag mig?

Jag har inga planer för midsommaren. Jag är i Österbotten, m2b i Åbo :( Så jag kanske firar lite med familjen och kompisar.

• Netta79

Här tidigare i tråden var det tal om rökt sik (eller var det nån annan fisk?) i Nykarlebytrakten. Då rekommenderade nån Mietala som säljer fisk på torget i Nykarleby. Tänkte bara säga att min mommo tycker att han är typ den värsta fiskhandlare som finns, att han inte har färsk fisk. Hon har slutat köpa av honom, för att hon några gånger fått dålig fisk av honom. Det kanske är annorlunda om man beställer på förhand av honom, men jag tänkte åtminstone dela med mig av infon. Den fiskleverantör som mommo tycker bäst om är Strandcamping i Larsmo och för mammas del är det Raymond Segervall i Socklot.

• Netta79

bröllopsfotograf: Vi hade inga problem med att få fotograf, fick på första stället vi kollade, Bildström i Nykarleby, men jag har förstått att just de är populära, så andra har haft svårt att få just dem.

• Netta79

Min m2b ska ha jackett (eller hur man nu ska stava det). En liten kul grej är att jag inte får veta hurudan väst och plastrong han ska ha, hans "hämnd" för att han inte får se min klänning före bröllopsdagen.

Jag har haft semester två veckor nu, varav 1½ vecka i Österbotten. Tyvärr kom min m2b först i slutet av förra veckan, så vi fick bara förlängt veckoslut tillsammans. Och nu är jag tillbaka i Åbo, ska på jobb imorgon. Gissa om jag hellre sku vara i Österbotten! Vi började packa upp våra flyttlådor och det är så kul att fixa och ordna i vårt första gemensamma hem och så är jag tvungen att fara på jobb mitt i :( Men efter nästa tisdag har jag igen ledigt, tre veckor :)

ASG: Visst går det att få printat utan vita kanter. Du ska gå in på inställningar (i word finns de längst till vänster under page setup) och ändra inställningarna för marginalerna. De brukar vara automatiskt inställda på 2,5 cm eller nåt ditåt, men går att ändra t.o.m. på minus tror jag. Men det lönar sig nog att provprinta och se hur det blir. Printern kan klaga på att en del av texten är utanför, men det behöver den nödvändigtvis inte alls vara. Testa er fram! Lycka till!

Ell: Ingen aning om festklädsbutik i Petalax...

aquawoman: Jag har nog aldrig sett frack i annat än svart. Undrar om det överhuvudtaget finns i nån annan färg...

• Netta79

Är det nån här idag? Jag har just haft en låååång paus från jobbet. Gick till en utomhusbassäng och simmade. Och så solade jag ett tag och läste jobbrelaterade saker. Tala om att ha en flexibelt jobb.
    Hur är det med er andra i sommarhettan? Det verkar ganska lugnt här i varje fall. Är det månne många som har semester och är på resa eller annars inte vill sitta inne framför datorn?

Kan förresten meddela att vi köpte presenter till de som frivilligt hjälper till på bröllopet, typ serverar, värdpar, solist o.s.v. Tur att Stockmann har rea.... ;) Det blev förresten handdukar, som vi ska trycka nåt trevligt på.

Svar på tråden Finländska brudar!