• Bröllopstokiig

Vickning eller ej?

Har varit på bröllop där vickningen kommer bara 1.5 timme efter tårtan, maten är dessutom varm och liksom kräver ett avbrott i festandet/dansandet.
    Är det snålt att inte ha vickning? Om vi ska ha vickning så vill vi ha något enkelt som inte behöver värmas. Någon föreslog tunnbröd m någon röra. Har någon förslag på röra? Gillar annars tanken på vikabröd men många äter inte hästkorv... Några idéer?

Tack!

• Svar på tråden Vickning eller ej?
  • Bröllopstokiig

Jag funderar också lite på vickning. Och det jag skulle vilja ha är lite mer "plockmat", olika "guckor" som ex guacamole, tzatziki, med nachos och baguetter att dippa i. Kanske små Hors d´euvres (stavas det så???)med lite smaskiga innehåll, typ tunnbrödsrullar med skagenröra/tonfiskkröra/rostbiffröra, som mna skär i mumsiga lagom stora bitar. Mmm, blir hungrig när jag sitter här och skriver! *skrattar* Detta är ju sånt som mna kan ha klart innan, som bara är att plocka fram, inget stå i köket och värma och fixa.

Hoppas du fick lite tips!

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Jättegod röra till tunnbröd är att blanda cremefraiche med finhackad rödlök och röd stenbitsrom, man kan om man vill även ha i räkor.

Har också svårt att välja om jag skall ha vickning eller inte. Nu lutar det åt inte eftersom precis som du säger det blir för mycket om man bara skall äta hela tiden. Om man håller på med festen fram till 4-5-tiden så är det bra med vickning för då är gästerna sugna igen.

• Bröllopstokiig

Jag tycker inte att man behöver vickning. Jämfört med en vanlig festkväll är det ju mycket ätande. Man kan ha snacks i baren som gästerna kan smaska på om hungern kommer smygande.

• Bröllopstokiig

Hej!
    Vill tala om att vi hann inte med ngn vickning. Och tur var det för vi hade glömt att fixa ngn... *asg* Så det går bra utan också. Men glöm för allt i världen inte chips och dyl. Och då passar det utmärkt med lite "guckor" till.
    Lycka till med planeringarna! Är det ngt som ni undrar över så skrik. Jag delar gärna med mig av våra alla misstag!
    Annica

• Bröllopstokiig

Vi hade trerätters och var tvungna att vänta en stund med tårtan efter maten, för alla var så mätta (serverades vid halv tio) . Till tårtan serverades kaffe avec och därefter bjöds det på snacks till självkostnadsbaren. Jag kan inte tänka mig att någon gick hem hungrig från festen vid två-tre-tiden...

• Bröllopstokiig

Vi hade ingen vickning då middagen blir ganska lång ändå och tårta avnjöts vid 2230 snåret. Istället hade vi ganska gott om snacks och godis i baren om någon blev sugen.

• Bröllopstokiig

Frugan: Vad för snacks och godis hade ni?

Om man ska ha en senare vickning (så att man hunnit bli lite sugen på mat igen) så kanske man inte behöver beräkna det fulla antalet gäster, eftersom en del redan har gått hem? Vad tror ni?

• Bröllopstokiig

Jag kan varmt rekomendera vickining.
    Jag har varit på många bröllop och även fester där det har serverats "nattamat" och det har varit väldigt uppskattat.

Eftersom man många gånger börjar bli lite hunrig/sugen framåt småtimmarna trots att man ätit middag + tårta sent på kvällen.
    Det tar ju även tid att ta sig hem på natten och ibland kan det ta någon timme från det att man lämnat festen till det att man lägger sig.

Tips på kall mat som man kan servera:

* Pastasallad
    * Ostbricka (ost, kex, frukt)
    * Paj (kan ätas kall med en god sallad till)
    * Bröd, smör, ost, korv och mjölk

Lycka till/Tess

• Bröllopstokiig

Korv med bröd passar väl utmärkt som vickning? Speciellt efter som det inte kräver något speciellt arbete!

Chips ch godis är ju alltid gott att ha i vilket fall...

Om inte kvällen blir så sen, så behöver man ju inte värma korven.

• Bröllopstokiig

Hej!

Beror på hur länge man tänkt ha festen, skall festen sluta 00 eller 01 tycker jag inte att vickning behövs, men skall den pågå längre tror jag det är uppskattat med lite "nattamat". En enkel kall vickning är knäckebröd, ost och rökt korv. Enkelt och billigt! Varm korv med bröd är aldrig fel heller, men då är det inte kallt förståss. Tror inte man behöver räkna med att alla är kvar och äter, utan uppskatta hur många partyrävarna är. Lycka till!

Svar på tråden Vickning eller ej?