• Ejlis

Första bröllopsdagen avklarad

Igår för ett år sedan gifte jag mig med min fantastiska make. En alldeles underbar dag... Alltså 14:e maj 2005.

Här har jag skrivit mer om den:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-23/m1153314-1.html Ny hemsida: rikardsdotter.se

Som traditionen bjuder sparade vi översta lagret på bröllopstårtan för att äta på första bröllopsdagen. Den var JÄTTEGOD fortfarande!!! Smakade identiskt. Men, jag undrar, vad kommer detta ifrån? De flesta jag pratat med känner inte till denna tradition, så jag undrar var jag har fått denna idé ifrån. Någon som vet?

Hälsningar
    Ejlis

• Svar på tråden Första bröllopsdagen avklarad
  • Ab fab

Den är mycket vanlig i anglosaxiska länder. I England gör man precis så- äter en bit av tårtan på sin första bröllopsdag. Man skickar också en bit av tårtan till dem som inte kunnat närvara på bröllopet

• juli07

Sparade ni översta lagret och frös in eller? har aldrig hört talas om den traditionen.

• Ejlis

Mittilivet:
    Aha... anglosaxiskt alltså... Vi skickade ingen bit någonstans. Vi behöll alla rester själva!

juli07:
    Ja, vi sparade översta lagret (av 4) och frös in. Tårtan var gjord av nougat, hallon och vitchokladmousse - vilket tydligen fungerade utmärkt att frysa in ett helt år. Det smakade inte alls bomull som ju skall vara temat på första bröllopsdagen... rikardsdotter.se/fest.htm

• frk Agda

Haha, när jag läste detta tänkte jag först att ni måste vara helt tokiga! Sedan såg jag ju att ni naturligtvis hade frusit in tårtan - inte förvarat den i kylskåpet... dumma jag!

• Ejlis

frk Agda:
    HAHA, nej riktigt så galna är vi inte.
    Tårtan såg dock oförskämt likadan ut... Så jag vet inte vilka mysko medel konditorn använt sig av...

• 080513 2

Det kan jag svara på.

Det är inte alls en svensk tradition att göra så. Folk har börjat göra det de senaste åren bara. Bröllopstrender kommer i största graden från USA, och sedan England.

Traditionen att spara den översta våningen till den första bröllopsdagen kommer ursprungligen från England.

Man ha dessa betong fruitcakes där som håller sig i åratal vid rumstemperatur.

Från början sparade man den, och skulle äta när det första barnet döptes, vilket skedde ungefär 9 månader efter bröllopet. Man väntadas att vara oskuld vid vigseln, och att kvinnan skulle bli gravid inom ett par månader. Vid den tiden ansågs kvinnan inte ha rätt till sin egen kropp, p-piller och dyl fanns inte.

Sedan kom befrielsen, och det kunde dröja flera år innan barnen började trilla ut. Då skiftade tårtätande till första bröllopsdagen, istället.

I USA har man inte dessa äckliga fruitcakes som bröllopstårta... då började man frysa in den översta våningen och äta den på bröllopsdagen.

Nu har man börjat ta in det till Sverige, pga alla utländska bröllopstidningar/filmer/wedding sites.

Det är inte någonting jag rekommenderar. Inte vill jag äta mat som har varit i frysen i ett helt ÅR! Beställ då en mindre variant från din tårtmakare istället. Hon/han kan säkert göra en liten specialare (dekorerad kanske likt er bröllopstårta?)till 2-4 pers så att ni kan fira med tårta.

• Glam

Ejlis:
    Vi har också sparat toppen :)

• Ejlis

Sugarbaker:
    TACK för denna utförliga information.

Vår tårta smakade som sagt utmärkt - men så var den gjord av annat än sockerkaka och grädde också.

• Ejlis

Glam:
    Har ni tänkt vänta till bröllopsdagen med att äta den?

• Ejlis

Sugarbaker:
    Men, vänta: jag vet fortfarande inte VARFÖR man sparar tårtan. Vet du det också?

• Glam

Ejlis:
    Japp hon som gjorde den sa att man kan frysa in den o äta den senare på 1års dagen :)

• Glam

Sugarbaker:
    Ang att frysa in översta "tårtan" så har vi haft den traditionen LÄNGE i familjen, samt att det är en typisk finsk sak..

• Zenobia

Glam

Nu vart jag nyffis när du skriver att de är en typisk finsk sak. Kan du berätta mer?

• Courage

Att ta med och skicka mat till de som inte varit med på kalaset är en gammal svensk tradition, sedan åtminstone några hundra år. Förr kunde ju inte alla åka iväg på kalasen då gården, dess djur skulle skötas och alla barn var ju hemma på den tiden, och inte på bröllopet.

Det här att spara mat och äta vid ett speciellt tillfälle har mycket gamla symboliska anor. Maten antogs få krafter genom att sparas , och den som åt av maten kunde få ta del av de. Förmodligen kan den seden följas årtusenden tillbaka i tiden, och i alla kulturer.

Inget nytt under solen som det brukar heta.

• Cartesia

Jag har aldrig hört talas om det, men tusen tack för ett nytt tips! Roligt

• danei

Är inte den första bröllopsdagen den dagen man gifter sig?

• Ejlis

Courage:
    Aha!! Ja, jag känner mig ovanligt kraftfull idag!!

Danei:
    Åkejra: "andra bröllopsdagen avklarad!"

• Glam

Zenobia:
    Hejsan :)
    I min familj har vi gjort så i generationer, o likaså alla finska familjer jag känner. Min mamma sa till mig att frysa in tårtan o sen äta den på 1års bröllopsdan är en finsk tradition för att kunna fira med vänner o familj på 1års dagen, sitta där o minnas, så har varit på varje 1års firande jag har varit på iallfall :) Sen så vet jag inte om det är bara runt omkring mig man gör så :) Kul tycker jag..

• Frippan

Glam
    Apropå generationer så har frysar i hemmet funnits sedan 1960-talet så traditionen är väl kanske precis så gammal.

• Zenobia

Glam

Jag vart nyffis då ja har en sambo med finskt ursprung =)

Men är de överstalagret eller en tårtbit man fryser in då?

Svar på tråden Första bröllopsdagen avklarad