Det kan jag svara på.
Det är inte alls en svensk tradition att göra så. Folk har börjat göra det de senaste åren bara. Bröllopstrender kommer i största graden från USA, och sedan England.
Traditionen att spara den översta våningen till den första bröllopsdagen kommer ursprungligen från England.
Man ha dessa betong fruitcakes där som håller sig i åratal vid rumstemperatur.
Från början sparade man den, och skulle äta när det första barnet döptes, vilket skedde ungefär 9 månader efter bröllopet. Man väntadas att vara oskuld vid vigseln, och att kvinnan skulle bli gravid inom ett par månader. Vid den tiden ansågs kvinnan inte ha rätt till sin egen kropp, p-piller och dyl fanns inte.
Sedan kom befrielsen, och det kunde dröja flera år innan barnen började trilla ut. Då skiftade tårtätande till första bröllopsdagen, istället.
I USA har man inte dessa äckliga fruitcakes som bröllopstårta... då började man frysa in den översta våningen och äta den på bröllopsdagen.
Nu har man börjat ta in det till Sverige, pga alla utländska bröllopstidningar/filmer/wedding sites.
Det är inte någonting jag rekommenderar. Inte vill jag äta mat som har varit i frysen i ett helt ÅR! Beställ då en mindre variant från din tårtmakare istället. Hon/han kan säkert göra en liten specialare (dekorerad kanske likt er bröllopstårta?)till 2-4 pers så att ni kan fira med tårta.