• Miscpony

Vad har ni sparat in på?

Jag har nu suttit och tittat igenom vart jag gjort mina besparingar (ja, sådana har faktiskt gjorts trots överskriden budget!) och det skulle vara intressant att se vad andra valt att prioritera/spara in .

Vi har gjort på följande sätt:
    * Köpt ring relativt billigt - slät i röd guld, ca 1500:-
    * Blivande makens kostym och tillbehör är från Dressmann.
    * Bröllopsresa blir stuga på Västkusten tre nätter i stället för en längre utlandsresa.
    * Vi sover hemma på bröllopsnatten i stället för på hotell.
    * Till bröllopsfesten har vi endast bjudit närmaste släkten (vi blir 20 st totalt).
    * Vanliga lösnaglar i stället för skulptör.

Det vi valt att lägga pengarna på är mat, vin, festlokal, brud och brudtärnas kläder (lite orättvist, men vafan... Brudgummen väljer själv och jag har sparat ihop till mina och syrrans klänningar ), musik i kyrkan, smink och hår.

• Svar på tråden Vad har ni sparat in på?
  • Mi@

Vi har sparat in på följande!

*Musiken - har kompis kompisar som ställer upp och spelar/sjunger och agerar dj´s om de får mat och dryck! Litar på dem då jag hört dem spela och så är de blivande musiklärare båda två! Hade annars högprioriterat just musiken!

*Kuvertavgift (inga presenter)som täcker förrätt och varmrätt (hoppas på inga påhopp nu )samt betalbar (mest pga vissa släktingars problem med alkohol)

*Hyr m2bs kläder

*Ingen bröllopsresa direkt efteråt utan vi sparar den till lite senare i vinter förhoppningsvis!

*Lånar fin gammal bil av grannen!

• Mi@

Ja, och så gör vi alla trycksaker själva också!

• Sanasol

Vi sparar in genom att laga maten själva och hyra lokal. På så sätt vis kan vi servera riktigt bra (se dyra;)) viner och ha fri bar hela kvällen. Mycket billigare än restaurang.

Det är i princip det enda vi sparar in på!

• jajj@

*puffar lite* någon annan som vill dela med sig av vad de sparat in på??

• atenea

köpte vigselringarna utomlands ...kostade en fjärdedel än här hemma
    köpte allt alkohol i Tyskland i samband med ett besök hos våra släktingar där nere
    köpte vinglas i äkta kristall för en slant i Tyskland (utförsäljning efter nyårsafton)samma med Dunilinservetterna .
    klänning från e-bay
    kostym från dressman
    vigsel i trädgården och fest hemma (vi bor i en gammal disponentvilla : var matsal är hela 50 kvm stor och tomten är 4000 kvm)
    vi tar hem en hel del mat från Italien : parmaskinka , parmesan , olika ostar och andra delikatesser
    min styvfar (pensionerad kok) ska ge oss en hand för att fixa buffet
    blomdekorationerna (mest gröna blad) ska komma från vår trädgård
    fotografen (proffs) är kompis till en av våra vänner , så vi får ett mycket speciellt pris

• LindaElsa

Jag säger bara: spara in på mkt, men köp den ring ni verkligen vill ha. Man ska ju trots allt bära den varje dag resten av livet..

Lycka till alla!!

mvh
    Linda

• virvla

Vi har gjort såhär:

* Har låtit göra ringar av befintligt guld, så ringarna går på bara 300 kronor styck! Och ändå är det precis de ringar vi vill ha. Vi har bredare förlovnignsringar, och vill ha enklare vigelsringar - det ser underbart ut tillsammans i vilket fall :)
    * Trycksaker som vigselprogram, festprogram och meny gör jag själv.
    * Jag hyr min klänning och köper underkläder och dylikt från en vanlig affär.
    * Jag ska inte ha äkta smycken, utan glittriga fejksmycken istället :)
    * Håret fixar en av tärnorna, och sminket fixar jag själv. Ska köpa lite nytt och fräscht smink istället, och jag ska bara färga håret med vanlig färg man köper i livsmedelsbutiken (min vanliga).
    * Ska inte göra naglarna eller sånt.
    * Billig festlokal
    * Inga presenter till gästerna
    * SKa inte åka nån fin bil till festlokalen eller från festlokalen.
    * Vi åker inte på nån bröllopsresa i år, för vi har en liten bebis hemma som vi inte vill ha med, men inte heller resa ifrån.
    * En kompis bakar bröllopstårtan
    * Sambon låter en kockkompis göra maten, servispersonalen tar vi från Hotell- och restaurangprogrammet, år 3.
    * Vi har ingen spritdränkt fest, utan håller det ganska lågt med alkoholen.
    * Dukar, porslin, serveringsfat och glas lånar vi av en kockkompis till min sambo.

Vi sparar inte in på:

* Hans kläder
    * Brudbuketten

Någon regelrätt budget har vi inte gjort. Min mamma betalar min klänning och det som hör därtill, min pappa betalar maten och spriten. Resten står vi för, och vi har budgeterat 20 000. Hoppas det räcker ;)

• midsommarbrutta

Jag känner att vårt bröllop får kosta ca 15000:- och jag ska med god planering försöka få det att räcka till och åndå kännas lyxigt *hjälp*

Jag är ännu bara i planeringsstadiet men så här har jag tänkt:

*Gör inbjudningskort, placeringskort och bröllopsprogram själv - vet också vart jag ska handla för att det ska bli billigare (dvs inte Panduro *s*)
    *Gör servetthållare och placeringskorthållare själv, köper servetter på IKEA
    *Letar lakan i rätt färg att dela till dukar, köper vaser och ljuslyktor på IKEA
    *Buffé som vi lagar själva, tänkte mig pajer som ju går att göra ett tag i förväg och frysa samt olika sallader, bröd etc. Det blir vegetarisk buffé
    *Kommer inte att beställa bröllopstårta utan istället två vanliga tårtor
    *Åker vanlig bil från kyrkan
    *Odlar blommor till dekoration av kyrka och festlokal själv
    *Köper klänning begagnat, M har ny kostym redan och näbbarna får inte jättedyra klänningar
    *Gör mitt halsband själv ev även tiara
    *Har en syster som jag ska be fotografera vigsel och alla gäster, har svåger som är fotograf och vi hoppas han kan hjälpa oss med bröllopsfoto
    *Handlar alkohol i Tyskland

Sparar inte in på:
    *Kommer nog att välja en hembygdsgård som festplats, blir ändå billigt 2100:- med hyra två dygn samt porslin kök osv. Men ändå dyrare än kvarterslokalen 200:-
    *Kommer göra håret på salong, sminket ordnar jag själv men tänkte gå kurs först och köpa bra smink.
    *Bröllopsresan går till Spanien i två veckor med barnen och i svärföräldrarnas lägenhet

• Fru Cinderella

Hotell, sover i mammas kolonistuga istället.

• jajj@

Midsommarbrutta, var ska du köpa pappret till inbjudningskort mm? *nyfiken*

Svar på tråden Vad har ni sparat in på?