• roffan

Angående "alla gör som de vill"

Hej!
    Undrar bara en grej... Om det är så att man alltid måste få svaret "du gör precis som du vill - det är ditt bröllop" när man frågar något så är det väl ingen mening med varken bröllopsböcker, tidningar eller BT? Visst är det väl bra att säga så när någon behöver stöd i sitt beslut att vara "annorlunda", men ibland vill man ju faktiskt ha råd, fakta eller bara inspiration!
    :)

• Svar på tråden Angående "alla gör som de vill"
  • Lucia05

Jag håller med dig, roffan.
    Tyvärr är det ju så att det ibland blir så mycket tjafs i "trådarna". Därför är en del så väldigt rädda för att ge ett ärligt svar på en frågor. Jag tycker inte heller det är någon ide att ställa en fråga om man alltid får ett sånt svar.

• Frippan

Jag har också förundrats över det här. Jag har aldrig mött den typen av argument ute i verkliga livet.

Jag tror det förekommer här för att många här inne vill inte medge att vi alla är bundna av konvention och gästernas förväntningar, utan man vill så gärna att det ska vara möjligt att göra som man vill. Jag tror också många här inne är unga och inte är förankrade i sig själva utan lever under hårt tryck från syskon, föräldrar och inte minst svärföräldrar.

Men visst kan man göra som vill, men de flesta tänker nog inte på att reaktionerna kan vara mycket värre än den egna glädjen att få göra som man vill. Så de som skriver "gör som du själv vill" borde lägga till; "och du får själv ta konsekvenserna av ditt eget val, så det vill till att du vet vad du gör". Ibland kan jag tycka att man lämnar folk i sticket med det där rådet, som också kan betyda "jag sk*ter i vad du gör för du får ju göra hur du vill". Det är inte så mycket engagemang och värme i den typen av svar.

Jag tycker verkligen att man ska göra som man själv vill men också vara uppmärksam på att inte gästerna eller man själv ska känna sig obekväm. Det är inte så kul att vara gäst i ett sammanhang där allt handlar om brudens och brudgummens egoism och önskan att göra som de själva vill.

(oj vad långt det här då blev....)

• Bride Aug-08

Jag tycker nog ändå att svaret du gör som du vill är ett väldigt viktigt svar.
    Många frågor som ställs är ju ofta av den karaktären att frågeställaren egentligen redan vet vad Han/hon vill men känner sig osäker. Att då få stöttande och peppande höra att det är helt oki att följa sitt eget hjärta och göra som man själv vill kan göra att man just vågar stå för sina egna önskningar och genomföra bröllopet precis som man själv vill ha det istället för att anpassa det efter gamla traditioner och andras önskningar. Så jag tror att svaret du gör som du vill är ett väldigt viktigt svar.

• bröllopsängeln

men jag svarar så för jag tycker så! jag är 30+ och inte rädd av mig;)

Först ger jag ett råd typ "säg rent ut att du har ångrat dig och inte vill att personen skall vara tärna för att hon stöter på din fästman så fort du vänder ryggen till-bry dig inte om vad dina andra vänner säger det är ju ditt bröllop"

min erfarenhet är att många är ängsliga för vad man törs elle rinte törs göra och får problem med gäster som kräver det ena elle rdet andra då är det ju bättre att övertyga dem om att bröllopet är den dag i livet man får vara ego!

Men du får tycka som du vill

• anne på grönkulla

Det beror ju lite på vad det handlar om. Vissa behöver få höra att deras önskemål gör före allehanda krav, uppmaning och förslag från alla möjliga håll. Andra behöver tänka efter om att följa sin egen vilja skulle leda till än mer konflikter, eller helt ebnkelt riskerar få motsatt effekt till den de söker.

...

• bröllopsängeln

aldrig mött det i verkliga livet??? jag ger alltid råd och sen säger jag men du måste ju göra det som känns bäst för dig även om jag tycker så här. Gör ingen skillnad på internetråd eller "irl"-råd.

• roffan

Jag hade faktiskt en tråd i tankarna (utan att hänga ut någon). Någon frågade "i vilken ordning "bör" vi gå in i kyrkan?" På en sådan fråga vill man väl ändå ha ett svar? Jag menar ingen kommer väl att må dåligt i efterhand för att någon svarade "näbbarna går vanligtvis först..." osv. På en sådan fråga tror iaf jag att TS förväntar sig ett rakt svar innehållande vad traditionen säger. Men naturligtvis, som jag också skrev tidigare, kan svaret "gör som du vill" vara riktigt när någon som har en önskan om att vara otraditionell känner sig osäker i sitt beslut.

• Frippan

bröllopsängeln

Jag förstår vad du menar, men för mig är det en stor skillnad på att säga "du måste göra det som känns bäst för dig" och att säga "du gör som du vill". Ditt sätt att säga är ju stöttande och positivt, medans det andra lämnar personen lite i sticket.

• bröllopsängeln

roffan: ja då förstår jag precis , thihi lite komiskt att få svaret alla gör som de vill...i såna lägen vill man ju verkligen ha ett svar:)

Frippan: ja det har jag inte tänkt på , men självklart är det sååå folk tolkar ju ord och meningar väldigt olika och särskilt om man ser dem i skrift eftersom man inte hör tonläget...hade inte tänkt på det innan...men jag såg just ett inlägg jag gjort där jag skrivit just "alla gör som de vill" och där hade jag lagt till det för att det var en känslig fråga och man vill undvika påhopp

men en mening kan ju uppfattas som omtänksam av någon och nonchalant av en annan. Jag glömmer det hela tiden!:)

• Moulin

Jag håller med er. Det är mycket "gör som du själv vill" på BT, och jag är en av dem som kan skriva så. Men då måste jag få komma med ett litet motargument - okej att vissa frågor är av typen "hur ska detta gå till" och att man då inte får ett ordentligt svar av "gör det som känns bäst". Men jag tycker att minst lika många frågeställningar kan vara i stil med "vi har tänkt ta kuvertavgift, men många verkar vara emot det, är det ok att göra så eller inte" eller "jag vill inte ha en vit brudklänning utan en limegrön, nu säger min mamma att det får jag inte ha, vad tycker ni?" och så vidare. Alltså att man ska ta ställning för eller emot något. Svaret "gör som du själv vill" brukar komma efter/före en åsikt och kan tolkas som ett "ja, det är okej". Typ: "Vi ska ha kuvertavgift och har inga problem med att betala en som gäst heller, men gör som du själv vill" eller "Limegröna klänningar får man ha bäst man själv vill, lyssna inte på din mamma utan gör som du känner är rätt".

Om ni begriper hur jag menar? "Gör som du själv vill" är ibland bara ett uttryck för den svenska mesigheten att inte alltid våga stå för sina åsikter fullt ut, tror jag.

• svarta

Jag tycker att kombinationen "gör som ni själva vill" och "hur kan ni göra så?!" är intressant här inne...

• Moulin

Svarta: Håller med! Det är väldigt lustigt. (och kanske ett bevis för min tes?)

Svar på tråden Angående "alla gör som de vill"