• Frippan

Angående "alla gör som de vill"

Jag har också förundrats över det här. Jag har aldrig mött den typen av argument ute i verkliga livet.

Jag tror det förekommer här för att många här inne vill inte medge att vi alla är bundna av konvention och gästernas förväntningar, utan man vill så gärna att det ska vara möjligt att göra som man vill. Jag tror också många här inne är unga och inte är förankrade i sig själva utan lever under hårt tryck från syskon, föräldrar och inte minst svärföräldrar.

Men visst kan man göra som vill, men de flesta tänker nog inte på att reaktionerna kan vara mycket värre än den egna glädjen att få göra som man vill. Så de som skriver "gör som du själv vill" borde lägga till; "och du får själv ta konsekvenserna av ditt eget val, så det vill till att du vet vad du gör". Ibland kan jag tycka att man lämnar folk i sticket med det där rådet, som också kan betyda "jag sk*ter i vad du gör för du får ju göra hur du vill". Det är inte så mycket engagemang och värme i den typen av svar.

Jag tycker verkligen att man ska göra som man själv vill men också vara uppmärksam på att inte gästerna eller man själv ska känna sig obekväm. Det är inte så kul att vara gäst i ett sammanhang där allt handlar om brudens och brudgummens egoism och önskan att göra som de själva vill.

(oj vad långt det här då blev....)

• Frippan

bröllopsängeln

Jag förstår vad du menar, men för mig är det en stor skillnad på att säga "du måste göra det som känns bäst för dig" och att säga "du gör som du vill". Ditt sätt att säga är ju stöttande och positivt, medans det andra lämnar personen lite i sticket.

Svar på tråden Angående "alla gör som de vill"