äktenskapsrådgivning
Är det någon som gått i sk. familjerådgivning eller parterapi eller dyl. och har någon åsikt om det? Jag och min man är i behov av hjälp men vet inte riktigt vart vi ska vända oss. Tips på bra terapeuter?
Är det någon som gått i sk. familjerådgivning eller parterapi eller dyl. och har någon åsikt om det? Jag och min man är i behov av hjälp men vet inte riktigt vart vi ska vända oss. Tips på bra terapeuter?
Hör med familjerådgivningen i er kommun. De brukar vara billigast!
Vi gick till kommunens familjerådgivning en gång? De bekräftade bara det jag redan visste, att det gick inte att reparera vårt förhållande.
Det var en positiv kommentar till TS som försöker rädda sitt förhållande...
Hm, jag ska kolla in kommunen, jag hoppas bara att de inte alltid säger att det inte är någon idé... har någon GODA erfarenheter?? Hur många gånger brukar man träffa "rådgivaren"??
Har kollat lite gamla trådar och köpt Dr Phils bok xxx-akuten (kommer inte ihåg namnet, den har inte kommit hem ännu). Hoppas på lite tips ur den.
Vi har gått 3 gånger nu. Har ett sommaruppehåll och ska ses efter sommaren.
En del saker har blivit bättre, andra saker är ännu outredda.
Vi grälar bättre, topparna och dalarna i förhållandet är inte lika höga/djupa längre. Det blir inte lika stora gräl. Vi har lärt oss att bryta en del negativa mönster.
Vi har mer energi över till trevliga saker, alla våra gräl numer blir som våra bättre gräl var förut.
Om du har några specifika frågor så svarar jag gärna, så gott jag kan!
Jag och mitt ex gick i terapi, sexterapi. Det sket sig, för vi förstod aldrig varandra, eller rättare sagt, ville inte förstå varandra. Nu har vi nya partners och är mycket lyckligare! Men jag är ändå glad att jag kämpade, för då kunde vi båda känna att vi verkligen gjort allt och inte slängde 7 års förhållande i sjön.
Hej Svarta Malin,
Kan absolut rekommendera att ni besöker familjerådgivningen, har inte själv varit hos just dem men för ca 2 år sedan var jag på väg in i en utmattningsdepression, då hade jag och min m2b väldigt svårt att förstå varandra, vi bråkade om allt o alla och "fastnade" liksom i det beteendet, jag sökte hjälp för jag trodde ett tag att jag höll på att bli "tokig" orkade ingenting, tyckte alla var "korkade" somm inte förstod mig etc. Efter ett par enskilda samtal tyckte terapeuten att även min sambo skulle komma med, då han hade insett att våra problem till största del bestod i att vi prioriterade/planerade vår vardagssituation galet.
Det räckte med ett besök tillsammans, det var skit jobbigt i ca 1 vecka efter besöket, pga att vi inte sett varandras behov på rätt sätt. Min sambo hade inte heller tagit till sig mina "rop på hjälp" och fattade inte förrän terapeuten berättade i vilket "dåligt skick" jag var och vad som skulle hända med mig om vi fortsatte som vanligt.
På ngt konstigt sätt är det ibland lättare att tillsammans med ngn utomstående som är med och diskuterar förstå varandra bättre.
När vi had efått smälta vad som hade sagts under det där enda tillfället så löste sig det mest faktiskt.
Önskar er lycka till
Har någon av er något namn på en terapeut som ni kan rekomendera?
Det käns redan bättre i vårt förhållande i och med att vi vet att vi vill ta tag i det. Men vi har varit där förr, jag tror att utan hjälp kommer vi att gå i cirklar. Jag känner mig uppmuntrad av era inlägg, TACK!
svarta malin,
Bor du i GTBG så kan jag tyvärr inte rekommendera ngn då jag bor väldigt långt därifrån.
Däremot vill jag önska er stort lycka till!
Skickar många *styrke kramar*
OK, tack för stödet