Det finns en hel del svar från tidigare i år om du söker på utomlads, har själv svarat på en del, men kan gärna svara igen.
Vi gifte oss i svenska kyrkan i Köpenhamn nu i juni, helt för oss själva utan någon annan.
Precis som Sussi säger finns en hel del hänvisningar till webben hos ud eller svenska kyrka, mest beroende på att deras listor är för långa att klippa in här.
Hos ud kan du hitta de ambassader som har vigselrätt och hos kyrkan de kyrkor utomlads som har vigselrätt. Det är nämligen inte alla kyrkor utomland som har rätt att viga enligt svensk lag.
Det finns dessutom länkar till respektive kyrka med deras egen information, priser, kontaktpersoner osv.
Vill man inte gifta sig i sv kyrkan eller på ambassad blir det lite mer arbete...
Då måsta man gifta sig enligt landets sed och sedan få med rätt sorts dokument hem till sverige för att få sin vigsel registerad även här.
Ex Tourpacific (.com tror jag...) och söderhavsspeciallisten kan hjälpa till med vigsel i carribien resp söderhavet och vet hur man får allt lagligt.
När det gäller hur släkten reagerar tror jag nog du känner din släkt bättre än jag gör och kan förutse hur de kommer reagera...
För egen del visste den närmaste familjen vad vi skulle göra, men att vi inte ville att någon skulle vara med. Men inga av våra vänner visste något, de fick kort från bröloppsresan då vi berättade...
Sedan hade vi en enklare fest när vi kom hem. För vår del fungerade det över förväntan!
Hoppas det här hjälper lite på vägen och att ni får det brölopp ni önskar!