Har ni testat Gestapuran?
Vill inte ha mens på dagen B och har då hört talas om Gestapuran.
Någon av er som tagit det och hur fungerade det?
Vill inte ha mens på dagen B och har då hört talas om Gestapuran.
Någon av er som tagit det och hur fungerade det?
Om det är det som man får hos barnmorskan så har jag provat.
I så fall börjar du ta tabletterna några dagar innan beräknad mens, och sen tror jag du äter dem så länge som du vill förskjuta mensen.
Väldigt praktiskt när det behövs :)
ladymarmelade
Hade du mindre mens eler ingen mens alls?
Kan man bli gravid under tiden?
Funkade bra för mig!
Ingen mens alls. Ja man kan bli gravid under tiden.
Bens wife
Hade du mindre mens eler ingen mens alls?
Kan man bli gravid under tiden?
Bens wife
OK, tack!
Hade ni några biverkningar?
Bröstspänningar, annars inget.
Varken mens eller biverkningar :)
Bens wife
Och hur länge sköt du upp det?
Några dagar?
Några veckor?
Kom den tillbaka tiofallt efteråt?
Jag sköt upp den fem dagar, den var som vanligt när den kom sen.
Hmmm....för jag vill slippa under bröllopet och sedan på våran smekmånad som håller på i 14 dagar.
Jag vet inte om barnmorskorna är så pigga på att skriva ut för en så lång period... Trots allt lurar man ju kroppen. Men kolla upp det, för jag förstår dig!!
Jag har skjutit på min mens förra månaden ca 1 vecka och ska göra det nästa månad ett par dagar också för att inte ha det på bröllopsdagen och resan några dagar efter.
Börja skjuta upp den några månader innan ett par dagar varje mens så slipper du skjuta så lång tid på en gång. Ett tips jag fick av min gyn. Det jag skjutit upp med heter Primolut Nor.
Jag tog Gestapuran konstant i 3 år och slapp mens under hela tiden. Det var underbart skönt! Denna medicin används ju dels för att korrigera oregelbunden mens, men även som p-piller för personer som inte kan ta vanliga p-piller.
Jag trivdes jättebra med Gestapuran, nackdelen var att sexlusten minskade och att jag fick mer finnar under ett års tid. När jag skaffat mitt första barn började jag med Gestapuran igen, men nu behövde jag 8-dubbla dosen för att hålla mig blödningsfri, så det här med sexlust var ju lika med noll... Ledsamt att jag inte kunde fortsätta med den.
Vill tillägga att Gestapuran är säker som preventivmedel så länge som man hålls blödningsfri. Den innehåller gulkroppshormoner, så kroppen på sätt och vis "tror" att den är gravid, så man inte får ägglossning.
Min gynekolog trodde att det skulle ta minst 6 månader för mig att kunna bli gravid efter det att jag slutat med pillren, men jag blev gravid redan efter 4 månader utan problem.
(Att man måste öka dosen rätt rejält efter det att man fått barn är tyvärr rätt vanligt...)