• Lanista

Hur dum får man bli?

Ibland undrar jag hur min sambo/fästman är funtad!
    Tack vare att han inte vågat nä just det ordet använde han vågat berätta för mig hur dåligt med pengar vi har så har han lyckats få skulder varje månad på 13000 som ska va betalda månaden efter har pågått en lång tid. Igår satte jag mig med alla räkningar som vi fått då jag bestämmt att jag ska ha kontroll på ekonomin hädanefter då han uppenbarligen inte klarar av det. Våra räkningar uppgår till 24 000 den här månaden eftersom att 13 0000 måste tillbaka till banken. Han tjänar ca 16 0000 och jag 4.000 så när alla pengar är borta har vi fortfarande 4000 i skulder och ingen mat på bordet. Åh jag blir så arg. Frågade honom idag hur vi ska kunna betala resten av räkningarna och dessutom få mat på bordet. Det är lungt svarar han det tar jag på kortet gahhh jag blir så förbannad då sitter vi ju i samma sitts nästa månad, han har dessutom utan min vetskap lånat mer än 100.000 på en bank jättekul. Fick reda på det när jag gick igenom bankpapprena. Anledningen till att han inte sagt något var att vi hade dåligt med pengar en gång och han vågade inte berätta det för mig då han trodde jag skulle bli besviken..... Så nu har jag fått skriva av mig.. gahh

• Svar på tråden Hur dum får man bli?
  • jocelyn

Usch vad jobbigt för dig! Jag vet tyvärr alltför väl hur det känns att upptäcka att ens kille har skulder. Min hade det pga en tidigare skilsmässa där hon tog allt -utom skulderna- i bodelningen. Tack för den liksom... Hon har medvetet undanhållit att hon inte betalat av på ett lån hon skulle överta eftersom "det ändå skulle avskrivas efter 10 år"... Det drabbade ju inte oss särskilt hårt då det rörde sig om en fjuttsumma men betalningsanmärkningen hamnade ju på honom! Hur tänker man när man sabbar någons liv på det sättet? Jag kan inte tänka på det utan att bli svinarg. HAN borde ju såklart tagit ansvar och kollat så att det blev betalt så han betedde sig ju stendumt själv som var så naiv.

Jag gjorde så att jag krävde att få se alla papper från skatteverket, kronofogden etc och ställde sedan ett ultimatum; fixa det eller bli av med mig. Även om skulden var hans så blev problemet mitt eftersom han inte kunde stå med på kontrakt etc. Skulle vi leva ihop så skulle MINA saker kunna bli utmätta av kronofogden om han hade skulder. Han kände sig ledsen över att ha "redovisningsplikt" men jag kan inte se någon annan utväg i såna här situationer. Har man betett sig oansvarigt så får man stå ut med att kraven och kontrollen är högre.

Tack o lov är allt detta historia nu men det gjorde mig väldigt arg just då när det var aktuellt.

Be din kille att ordna avbetalningsplaner som han kan hålla sig till och att samla ALLA skulder och lösa ut de minsta summorna. Det är dumt att få en betalningsanmärkning för nåt som kostade 300 kr liksom.

• Lanista

Har kommit överrens om att jag ska sköta all ekonomi han ger mig hela sin lön får sedan be om han vill ha några pengar och det ska det finnas kvitto på

Svar på tråden Hur dum får man bli?