• jocelyn

Hur dum får man bli?

Usch vad jobbigt för dig! Jag vet tyvärr alltför väl hur det känns att upptäcka att ens kille har skulder. Min hade det pga en tidigare skilsmässa där hon tog allt -utom skulderna- i bodelningen. Tack för den liksom... Hon har medvetet undanhållit att hon inte betalat av på ett lån hon skulle överta eftersom "det ändå skulle avskrivas efter 10 år"... Det drabbade ju inte oss särskilt hårt då det rörde sig om en fjuttsumma men betalningsanmärkningen hamnade ju på honom! Hur tänker man när man sabbar någons liv på det sättet? Jag kan inte tänka på det utan att bli svinarg. HAN borde ju såklart tagit ansvar och kollat så att det blev betalt så han betedde sig ju stendumt själv som var så naiv.

Jag gjorde så att jag krävde att få se alla papper från skatteverket, kronofogden etc och ställde sedan ett ultimatum; fixa det eller bli av med mig. Även om skulden var hans så blev problemet mitt eftersom han inte kunde stå med på kontrakt etc. Skulle vi leva ihop så skulle MINA saker kunna bli utmätta av kronofogden om han hade skulder. Han kände sig ledsen över att ha "redovisningsplikt" men jag kan inte se någon annan utväg i såna här situationer. Har man betett sig oansvarigt så får man stå ut med att kraven och kontrollen är högre.

Tack o lov är allt detta historia nu men det gjorde mig väldigt arg just då när det var aktuellt.

Be din kille att ordna avbetalningsplaner som han kan hålla sig till och att samla ALLA skulder och lösa ut de minsta summorna. Det är dumt att få en betalningsanmärkning för nåt som kostade 300 kr liksom.

Svar på tråden Hur dum får man bli?