TanjaM
Jag känner igen mig - bantat och gått upp, bantat och gått upp lite till osv. Först när jag slutade att banta slutade jag att gå upp i vikt.
Visst, det är lätt (förhållandevis) att gå ned 20-30 kg men inom ett år hade jag gått upp 25-35 kg. Vad var vitsen med det?
Nu känner jag att det är nog med dessa kilon och allvarligt talat, jag vill inte dö i förtid för att jag är fet. Har därför börjat ändra på en sak i taget och när den funkar, nästa osv.
Fullkornsbröd och surdegsbröd istället för vitt bröd. Blä vad det smakade i början. Idag vill jag inte äta vitt bröd. Tänk - det finns hopp!
Naturell yoghurt istället för smaksatt. Surt och syrligt äckligt tyckte jag i början - blandade upp dem med varandra för att göra det lättare. Idag tycker jag att smaksatt yoghurt är äckligt sött.
Fullkornspasta blev ju bara självklart när jag provade det första gången.
Ett steg i taget, detta kommer att ta tid. Samtidigt - det tog tid att bli så tjock. Om det tog mig 10 år att gå från mullig till fet kan det kanske få ta mig 2 år att gå från fet till mullig?
Jag har fått hjälp av Reductil under dessa två veckor. Det har i huvudsak tagit bort suget efter mat, i vart fall hjälpt mig att lättare kunna ignorera suget. Det är än så länge en otroligt värdefull hjälp för mig.
Vad har ni andra kunnat göra för förändringar i mathållningen och i övrigt? Tips emottages gärna.