• Rosenhaga

BMI 30+

Hejsan!

Vi som verkligen behöver gå ned i vikt, (inte bara för att bli av med ett par kilo till bröllopet) har en utmaning som sträcker sig över lång tid.

Jag skulle uppskatta att utbyta erfarenheter och råd med andra i samma situation som jag själv.

Ser gärna att alla "bantingstips och dieter" använder en annan tråd. (Jag har bantat bort flera ton genom åren - och gått upp dem igen + lite till varje gång.)

Tips och råd om livsstilsförändring och erfarenheter av receptbelagda mediciner och läkarvården för oss överviktiga diskuteras gärna.

Själv går jag på Reductil sedan två veckor tillbaka.

• Svar på tråden BMI 30+
  • Rosenhaga

TanjaM

Jag känner igen mig - bantat och gått upp, bantat och gått upp lite till osv. Först när jag slutade att banta slutade jag att gå upp i vikt.

Visst, det är lätt (förhållandevis) att gå ned 20-30 kg men inom ett år hade jag gått upp 25-35 kg. Vad var vitsen med det?

Nu känner jag att det är nog med dessa kilon och allvarligt talat, jag vill inte dö i förtid för att jag är fet. Har därför börjat ändra på en sak i taget och när den funkar, nästa osv.

Fullkornsbröd och surdegsbröd istället för vitt bröd. Blä vad det smakade i början. Idag vill jag inte äta vitt bröd. Tänk - det finns hopp!

Naturell yoghurt istället för smaksatt. Surt och syrligt äckligt tyckte jag i början - blandade upp dem med varandra för att göra det lättare. Idag tycker jag att smaksatt yoghurt är äckligt sött.

Fullkornspasta blev ju bara självklart när jag provade det första gången.

Ett steg i taget, detta kommer att ta tid. Samtidigt - det tog tid att bli så tjock. Om det tog mig 10 år att gå från mullig till fet kan det kanske få ta mig 2 år att gå från fet till mullig?

Jag har fått hjälp av Reductil under dessa två veckor. Det har i huvudsak tagit bort suget efter mat, i vart fall hjälpt mig att lättare kunna ignorera suget. Det är än så länge en otroligt värdefull hjälp för mig.

Vad har ni andra kunnat göra för förändringar i mathållningen och i övrigt? Tips emottages gärna.

• Rosenhaga

picachu

Bra talat! *gör vågen*

• Rosenhaga

*glad*

Har gått ned 5 kg. Nu är det bara resten kvar. Åker på bröllopsresa på söndag (gifter oss imorgon).

Ser fram emot att ställa mig på vågen om två och en halv vecka igen, det trodde jag aldrig att jag skulle säga!

Lycka till alla som behöver gå ned i vikt!

• Rosenhaga

Hej!

Nu har bröllopet varit - helt fantastiskt!

Åkte direkt från bröllopet iväg på bröllopsresan. Vi blev förvånade när det visade sig att hotellet var halvpension - och vilken mat! Grönsaker, grytor, grillat i mängder. Frukosten med allt du kan önska dig och mycket mer.

När jag kom hem och ställde mig på vågen häromdagen hade jag hållit vikten - blev otroligt glad och nöjd över mig själv!

Nu är jag tillbaka till min havregrynsgröt med kaffe till frukost så nog skall jag fortsätta att gå ned än mer.

• Rosenhaga

viktualia,

Underbart, jag är också sådan - men nu är jag inte bara tjock utan fet. Det är skillnad just med tanke på hälsan - därav att det är viktigt för mig att gå ned i vikt.

Har alltid varit lite rund och gillade inte alls mig själv när jag var smal för en massa år sedan - det passade inte mig. Tänker gå ned till min trivselvikt - som säkert är betydligt högre än vad de flesta kan tänka sig... :)

• Rosenhaga

Nu har jag gått ned totalt 6,5 kilo, känns verkligen bra. Dessutom anser jag inte att jag bantar utan har infört bestående förändringar i kosten. Dessutom försöker jag få in mer rörelse i vardagen men behöver nog gå ned lite mer innan det ens är skönt att röra på sig.

Tänte gå ned ytterligare 6,5 kilo över sommaren som målsättning. Sedan är bara resten kvar, men tar jag det i etapper så går det säkert bra.

Lycka till alla!

• Rosenhaga

Grattis jukkasbrud att du har hittat något som fungerar så bra för dig!

Svar på tråden BMI 30+