• Amazonas

Hur prioriterar du ekonomin?

Halloj!

När man kollar runt här på bröllopstorget får man ibland intrycket att de olika utgifterna prioriteras enormt olika.

En del lägger 20000 på klänningen och har sen ett jättelitet bröllop och billig ring. En annan jag läste om ansåg sig ha rätt begränsad ekonomi, men valde ändå att köpa en ring för 65000 och hade en fest för 20 personer. Vissa har billiga kläder och ringar men ett hejdundrande party.

Hur prioriterar du?

• Svar på tråden Hur prioriterar du ekonomin?
  • Afrodite_070801

Prio ett för oss är oss själva. att vi får en kärleksfull vacker vigsel. fest, dans och middag är något som vi i princip helt valt bort. Grovt sett kan man säga att vår prioriteringsordning blir.

Vigselringar
    Bröllopsnatten
    Våra och barnens kläder
    Blommor
    Fotograf
    Musik
    Gästbok
    Brudskålen
    Bröllopstårta
    Mat & dryck till mottagningen
    Middag med närmsta

• Dorothy

För mig är ringarna och en bra fotograf (= bra bilder ) det viktigaste vid bröllop. Det är det som man har kvar efteråt förutom minnena förstås. :)

• GithKat

Så här prioriterar vi.
    Ringarna.
    vigseln.
    festen (mat, dryck mm).
    kläderna/frisyren.
    blommorna.
    bröllopsnatten - önskade stuga blev svit.
    fotograf.
    morgongåva.

• *annan*

Vi prioriterade att kunna bjuda många) och kunna bjuda på rubbet (mat+dryck), ceremonin och våra ringar.
    Själva ceremonin skulle vara vacker, men enkel, med fokus på varför vi var där.
    Frack hade mannen redan och min klänning sydde mamma (rent ekonomiskt alltså mindre prioritering där).
    Vi prioriterade att våra gäster skulle ha en kul dag och kväll med god mat och bra dryck. Ändå hade vi "bara" buffé, men en mycket variationsrik och generös, med allt från billigt till dyrt, en ganska speciell meny, som hängde mycket ihop med vilka vi är: mycket henlagat "med hjärtat". Vi prioriterade bra vin och stor variation också i baren.

Så jär med facit i hand är jag väldigt nöjd med hur det blev. Det känns som att vi gjorde just de rätta prioriteringarna förr just oss

// annan

• Blivande brud 07

Det viktigaste för oss är festen, ringarna och bra fotograf.
    Kläderna i sig är viktiga men vi kommer inte att lägga ut en massa pengar på det, utan jag tänker beställa min klänning från ebay. TYcker att klänningen kommer ju bara att användas en gång

• mrs juni

Vi prioriterar oss själva, får jag väl säga. Vi ska inte ha något traditionellt bröllop med en massa gäster, utan bara föräldrar och syskon. Mina föräldrar betalar dessutom festmiddagen för oss alla, så det är ingen kostnad för oss.

Vi har inte lagt några stora pengar på någonting, men fina (fast inte bröllops-)kläder har vi köpt till oss och barnen, nya förlovningsringar och vigselring till mig (fast inga dyra). Vi åker utomlands i två veckor efter vigseln, men den resan skulle vi nog gjort ändå, fast nu kan vi ju kalla den bröllopsresa *s*.

Inga extra pengar kommer att läggas på frisyr/tillbehör eller makeup heller.

Min m2b´s bror ska fotografera oss, så det kostar oss heller ingenting.

• Leylani

Oss själva, en lagom enkel ring för mig (jag gillar inte bling bling), nya kläder och sen en bröllopssvit :)

• Sanasol

Ringarna
    Fotografen
    Bröllopsmiddagen
    Kläderna

• elora

Vi är väl typen som sätter ett hejdundrande party främst och allt det andra är liksom "rekvisita" ;)

Prioritering vid val av utgifter är nog:

-Mat & dryck
    -Inbjudningskort & tackkort (gillar personliga)
    - Kläder (lånar frack, köpt mitt i Kina, köpt tösernas på rea)
    -Smycken dels våra ringar sedan övriga till mig (för några fina minnen vill jag ha när inte kläderna varit så dyra)
    -Blommor etc till bukett och dekorering.

• linn&alex

Vi prioriterar middag & fest först. Vi vill kunna bjuda på mat och dryck i överflöd. Musiken är viktig för oss så vi ska ha liveband och hoppas det blir bra ös på partyt. Vi har även prioriterat så att vi kan bjude alla våra vänner och inte bara närmaste familjen (genom vissa budgetalternativ kan vi ha fler gäster). Mest av all vill vi att folk ska komma ihåg vårt bröllop som vackert och riktigt ROLIGT! Därför kommer kläder etc i andra hand.

Svar på tråden Hur prioriterar du ekonomin?