• Amazonas

Hur prioriterar du ekonomin?

Halloj!

När man kollar runt här på bröllopstorget får man ibland intrycket att de olika utgifterna prioriteras enormt olika.

En del lägger 20000 på klänningen och har sen ett jättelitet bröllop och billig ring. En annan jag läste om ansåg sig ha rätt begränsad ekonomi, men valde ändå att köpa en ring för 65000 och hade en fest för 20 personer. Vissa har billiga kläder och ringar men ett hejdundrande party.

Hur prioriterar du?

• Svar på tråden Hur prioriterar du ekonomin?
  • liellen

Vi lägger mest pengar på festen - att kunna bjuda alla vi vill på god mat och dryck. Näst största utgiften blir min ring - den ska ju faktiskt vara med (förhoppningsvis!) resten av livet. Kläder hyr vi och resten blir antingen lånat eller budget.

• Lisse_

Jag prioreterar nog middagen mest, sedan fotogarfen.
    Visserligen ska man ju ha ringen hela livet. Men eftersom jag vill ha både klänningen och ringarna så enkla som möjligt så är det inte så stora pengar iaf.
    Fotona ska man ju ha helalivet med, så det gäller ju också att se fin ut ;)

• Any

Är bara i början av planeringen, men ordningen blir ungefär:

Ringarna
    Fotograf
    Klänning
    Festen, inbjudningar etc.
    Övriga kläder

• Rosenhaga

Mat & vin
    Musiken vid vigseln

Allt annat har varit av underordnande betydelse, inser jag.

• Victory

För oss är det mesta ungefär lika viktigt, alltså vi har lagt oss på en mellannivå på allt. Men det som vi prioriterat mest är min ring. Sen är klänningen väldigt viktig för mig också, så den kunde jag tänka mig att kosta på, men nu hittade jag min drömklänning billigt och det gör ju inget . Även frisyr/make up, blommor och fotograf är lite mer påkostat. Däremot valde vi hyrd lokal+catering för att få ner matkostnaderna lite, så det kan man väl säga att vi inte prioriterat lika mycket. Jag tror ändå att det kommer bli en jättebra middag! Något vi helt prioriterat bort är tärnor/marskalkar, men det är inte av ekonomiska skäl. Vin/sprit har också en relativt liten budgetpost.

• Victory

Jo, det vi lagt minst pengar på är musiken på festen, vi gör egna mixade CD-skivor med vår favoritmusik! Billigt och bra!

• liten lilja

fotografen och fin festlokal är stora poster för oss och känns viktiga.
    sen kan jag konstatera att våra kläder kostat en hel del och blivande makens nya kläder har varit högt prioriterat. jättekul att se honom prova ut en tiger-kostym, fin skjorta etc. som jag vet att han kan använda sen!

vi har valt en billigare ring (dock tycker jag inte att 4000 kronor är så billigt i största allmänhet) och valt att ha liten middag och större fest efteråt för att kunna bjuda många.

• vit lilja

Har liknande prioteringar och tankar som victory ang. budget. Har dock inte sparat till bröllopet innan, allt började planeras för 1 vecka sedan och vi gifter oss 5 augusti. Ringarna har jag fått av min mamma, klänningen syr jag själv, maten lagar vi själva (blivande är kock). Men ack va dyrt det är.

• Gable

Ringen
    Fotografen
    Festen
    Klänningen

Där ligger våra högst prioriterade utgiftsposter.

• Senita

jag tycker om att pyssla mycket själv så det blir mycket wegengjort. men det som betyder mest är nog kläderna och maten.. har storlek 42 i skor så det blir svårt att hitta några fina bröllopsskor..

• utvandraren

Vi prioriterar maten, vinet och miljön!
    Fotografer har vi 3 st bland gästerna så där borde vi vara all set med! Sen blir det väl en slant på klänning och dyl. Ringarna ingår inte i budgeten!

• Becazinha

Vi ligger nog oxå på en slags mellannivå när det gäller det mesta. Jag vill ha det enkelt eftersom det speglar oss båda bra, enkelt men vackert kanske jag ska tillägga. Vi hyr väldigt billig lokal, catering ordnar maten, ringen är en enkel variant (som förlovningsringen men med en sten typ) klänningen får kosta (men det blir under 5000) eftersom jag inte är van att sy sådana projekt själv, blommor och dekor försöker jag göra så mycket jag kan på egen hand, odla egna blommor etc. Inbjudningskorten gör jag själv. Fast även om det blir enkelt kostar det en hel del.

• Jessie76

Om man med prioritera menar lägga mest pengar på - så prioriterar vi bröllopsresan.
    Klänning syr jag upp men fick tag i siden från Indien, och det var jättejättebilligt. Middag och fest står mina underbara föräldrar och blivande svärföräldrar för.
    Ringen har gjort själva med gammalt guld och satt dit en safir.
    Transporten mellan kyrkan och lokalen får vi av en vän till mig och det blir häst och vagn.
    Fotograf söker vi ännu då vi tyvärr fick en avbokning... Hur dyrt brukar det vara om dom ska vara med hela dagen och kvällen är det nån som vet?

• Becazinha

Jessie76

Angående fotograf.. det brukar nog inte bli så billigt. Du råkar inte känna någon duktig amatörfotograf? För även om man inte är proffs så kan man vara riktigt duktig. Vi har valt en vi känner och en annan kontakt för fotograferingen, litar på deras skicklighet.

• Jessie76

Jo, hon som ska göra mitt hår är frisör och även bekant. Hennes brorsas kompis (hahaha.. invecklat ) skulle kolla om han hade tid och fick för sambon. Jag bara tänkte hur mycket det kan kosta om man är "proffs" - så man vet hur mycket man kan vara villig att lägga ut på en som är amatör..

• DoktorD

Vi prioriterar (=kostade skitmycket!):
    -ringar
    -god mat och gott vin i fin lokal
    -bröllopsresa

Vi prioriterar inte (=betalar väldigt lite för):
    -frisör, make up
    -fotograf
    -kläder

Vi är noga med utformningen men fixar själva:
    -inbjudningskort
    -dekoration och dukning
    -blommor
    -musik
    -vigselceremonin

•  Miss Cee

Vi prioriterar:
    - Antalet gäster
    (Maten och festen är i sig inte alls dyr, men eftersom vi har många gäster så springer det iväg.)
    - Dryck till sagda gäster. Vi bjuder på allt, men inte starksprit utan bara vin/öl etc.

Prioriterar inte:
    - KLänning
    - Fotograf
    - Ring
    - Frissa/make
    - Blommor
    (Vi ska ha allt detta men billiga lösningar som passar oss.)

Prioriterar bort:
    - Bröllopsresa

• Mitt hjärta är hemma

Vi prioriterade många gäster framför få. Lokaler som var billiga att hyra men där hutlösa kuvertavgifter tillkom gick därför bort, vår lokal kostar en hel del men maten per person kostar rimligt.

Jag prioriterade inte bort klänning, men valde att köpa från China-ekt. Kostade en tiondel (!) av vad det annnars kanske skulle blivit. Fick vad jag ville ha till billig penning.

Ringen lyftes ur budgeten, den var dyr och det var min blivande som fick ta beslutet hur mkt den fick kosta.

Speciell brudtransport har helt prioriterats bort, vi har en egen bil och den passar perfa för oss, inte bara för att det är det första stora vi köpte ihop, den har också flames på... Och större flames skall på i sommar!

Bröllopsnatt hade han tänkt ha hemma men övertalades lätt att ändra. Nu blir det en svit nära vigsel&festplatsen istället för onödigt mkt pengar, 2500 kr.

Smink och frisör prioriterar jag högt eftersom jag inte kan det själv och inte har någon "hårkompis". 2000 kr. Uh!

Andra brudattiraljer har superlåg prio hos mig. Blått,lånat, speciell handväska etc får inte plats hos oss. Smycken blir för dyra att köpa så dem gör jag själv. Skorna köpte jag begagnat. Hade inte tänkt köpa speciella underkläder heller, men det blev ändå en bustier för 121 kr från Tradera...

Man kan väl byta om till hans nuvarande favvisunderkläder när/om det blir så dags.

Brudbukett blir nåt vadsomhelts bara. Vita rosor eller andra (ljusa?) blommor från Hötorget. Hötorget är bara bäst.

För oss får det gärna vara billigt och det behöver inte heller verka dyrt, det vi vill är att det skall vara roligt och trevligt. Vi tror inte att lyxiga detaljer är det som vinner i längden. "Lyxdetaljer" såsom gästpresenter, toapapper med bröllopsmotiv, trycksaker från tryckeri, rispåsar i tyll/siden, visst, det är lyxigt, men gör nog varken fest eller äktenskap mer lyckat.

Fotograf prioriterar vi inte så superjättemkt, har ett semiproffs som är halvkollega med mig. Det får duga! Kommer kanske kosta 4-5000 kr för en halv dag och bilderna på CD.

Musiken under vigseln är mkt viktig för oss, superviktig, men vi hoppas komma undan gratis (mot tackpresenter) . Festmusiken prioriteras ned till spellista på bärbar dator el. liknande.

Så - nu vet ni allt om vårt bröllop.

• Mitt hjärta är hemma

Oj vad långt det blev *rodnar*

• Desperate2bewife

Vi prioriterar stället där vi ska ha middagen, god mat, mysig miljö, fin dukning. Sen ringarna efter det.

Svar på tråden Hur prioriterar du ekonomin?