• Rosanna

Klädkod för smoking??

Hej tjejer
    Jag är bjuden på ett bröllop och det är smoking på inbjudan.

Vad skall man ha för modeller då?
    Jag trodde först det var långa klänningar men sedan har jag sett att det är blandat: Tvådelat, kort kjol, kort klänning.....

Är det någon här som vet eller har bra länkar som jag kan utgå ifrån.

Finns det något man skall tänka på inför en sådan klädkod?

Tack på förhand

• Svar på tråden Klädkod för smoking??
  • martinsson2be

Så här står det på BT:

Lång eller kort aftonklänning som antingen är baraxlad eller långärmad.

• skrulla

gå inn på dn ´s vett o etik! eller sök på google

• Rosanna

Det som står på BT har jag sett och trodde mig veta vad som menades men när jag såg denna länk så blev jag förvirrad. Kan ni inte gå in och kolla:

www.aftonbladet.se/ettor/webb/2114_normal.html

Under rubriken "Brudens sexigaste underkläder" finns det en klickbar länk som heter "Bildextra kavaj, smoking, frack - välj rätt klänning till bröllopet".

Vad säger ni?

• mlu

cocktailklanning, skulle gissa att merparten av gasterna (-de kvinnliga) bar en elegantare festklanning som ar knalang. Var dock pa ett black-tie wedding i US och dar hade damerna langa klanningar!

• Freddans fröken

Alltså den där bildartikeln tycker jag var helt fel.

De klänningar som de hade under "frack" tycker inte jag duger. De passade bättre till Smoking.

Generellt sett tycker jag att man gärna har en lite sexig långklänning (gärna lite slinkigt tyg) till smoking. Gärna öppen rygg som den röda på slutet i bildserien.

Lycka till!

• Rosanna

Freddans fröken)

Jag fick också för mig att det skulle vara en långklänning i början precis som du tycker .. frågan är vad som är rätt???

• Freddans fröken

Om du kör en sån långklänning så kan det inte bli fel.

Men du ska inte ha en balklänning med underkjolar eller så. Det har man bara till frack.

• Rosen74

Jag är absolut ingen expert på området. Men, jag har alltid fått höra att smoking då är det kort exklusiv klänning och frack så är det lång exklusiv klänning som gäller. Med andra ord så stämmer bilderna i länken med den uppfattning jag har. OBS! Läs texten på sid 12 där står det också att lång är ok givet att den inte är för festlig.

• mammacatta

så sammanfattningsvis: finare än en sommarklänning men inte balklänning...

Svar på tråden Klädkod för smoking??