• loppan81

Avskyr mitt nya jobb

Hej! Är så i behov av att få skriva av mig. Så jag varnar för ett LÅNGT inlägg. Jag tog examen som sjuksköterska i januari och har sedan dess gått arbetslös, började ett nytt jobb i måndags. Och jag fullkomligt avskyr det! Jag har så ont i magen att jag inte kan sova, jag gråter när jag kommer hem , jag gråter på toaletten på jobbet. Det är hemskt! Har aldrig varit på ett ställe som är så stressigt som här, jag hinner inte med det jag ska göra själv. Samtidigt är det policy på denna avd att jag som ssk ska "göra " vissa undersköterske jobb, samtidigt som jag ska göra mitt eget som jag inte ens hinner med. Alla tidigare ställen jag har varit på hjälps man åt och jobbar som ett team. Det finns INGEN hjälpsamhet någon stans...man kan springa häcken av sig och man får ingen hjälp. Det är ingen som säger" Jag ser att du har mkt, är det något jag kan göra?" NEJ då...alla fortsätter FIKA och kolla i tidningar. Det är väldigt tunga patienter på denna avd och jag går inte själv och dra upp en patient ( både för min skull och för patientens) men när du då ber om hjälp får du en blick som man aldrig ska behöva få av någon. Eftersom man är ny så är man ju fullt upptagen med att bara hitta salarna, veta vad saker finns coh andra små saker. Ingen förståelse någonstans! Min sambo försökte muntra upp mig genom att säga att det blir bättre, när du har lärt dig. Men jag lovar att det känns inte så. Jag litar inte på mig själv när det gäller arbetsuppgifterna, jag ska börja gå som ensam ssk om tre dagar. Vi kommer jobba en ssk och en usk hela sommaren... med 10 patienter. Hur ska jag hinna ta upp, tvätta, klä på , bädda tillsammans med uskan samtidigt som morgon medicinerna ska delas ut, droppen , antibiotican, och injektionerna ska ges vid kl 8! Ronden kommer vid 9,30 tiden och då har man inte hunnit vara hoss alla. Patienter ska ner till op, göra undersökningar, ringa om undersökninga, sitta i telefonen med anhöriga, dokumentera allt på datan osv. Droppen var i går. Min ssk som jag går bervid satt i telefonen i anhörigsamtal, Jag och uskan stod med en omläggning som tog en timme..det ringde på en av våra salar...tror ni det var någon som gick och tog ringningen? Nej.... Jag behöver ju pengarna som jobbet ger, kan inte gå arbetslös mer. Men så här ska det väl inte vara ...

• Svar på tråden Avskyr mitt nya jobb
  • Penny28

Jobbar själv som ssk så jag vet hur stressigt det är, jag kan bara säga att stressen lägger sig när man hittar sin roll som ssk.
    Jag tycker dock att du skall prata med din avd.föreståndare och säga som det är att du inte förstår hur du ska kunna hinna vara både ssk och usk när ni har 10(!) patienter. Jag är förespråkare för att ssk skall vara ute mer i vården och inte bara domdera med uskorna, som ssk har du läst mycket omvårdnad och det ska du använda på jobbet, men man måste även hinna med det som bara du som ssk får lov att göra.
    Bit ihop, gå in till din chef och säg ifrån. Var inte rädd för att be om hjälp av det andra syrrorna, lägg fram det lite snyggt (typ, -ja du vet hur det är när man är ny...).
    Lycka till, du fixar det!!

• Sanna Panna

Jag blev också klar ssk i januari så jag vet precis vad du pratar om!! Det är tufft när man är ny, man ska hitta sin roll, lära sig allt och framför allt försöka hinna med... man springer som en skållad råtta och hinner ändå inte med.

Nu har jag i och för sig turen att vara på en okej avdelning men visst händer det (med en del personal) att de inte lägger två strån i kors för att hjälpa till utan att man specifikt får be dem om hjälp. När jag gick praktik var det en handledare som sa till mig: "jag ber aldrig om hjälp, jag KRÄVER det. Vi jobbar alla för patienterna och sitter någon på ändan och inte har ngt att göra lämnar jag helt sonika över uppgiften".

Förstår att du har det tufft, det är också jobbigt med gamla rävar som ledsnat på sitt jobb och helst inte vill vara där och då kommer man själv som ny och ska försöka få till allt... Skickar en stor kram och håll oss gärna uppdaterade om hur det går för dig!! Försök söka dig till en ny avdelning om det blir för jobbigt, då vet man att det har ett slut (tex att det bara handlar om sommaren).

Svar på tråden Avskyr mitt nya jobb