• Karlavagnen

BFL, Body För Life

Hej!

Tänkte sätta igång med träning nu för att gå ner de sista kilorna som klamrat sig fast vid mig. Har hört om BFL-metoden. Men jag undrar en sak:

Måste man göra alla dom övningarna som visas i boken?

Räcker det inte med att träna typ, pump & spinning t.ex. samt att äta 6 mindre mål om dagen (för det rekommenderar dom ju)?

Har nog inte tid att var på gymet hela kvällen när jag kommer från jobbet, utan vill ju umgås med min sambo och mina barn. En timma spinning brukar jag köra - så jag undrar om det räcker, samt att man äter 6 mål om dan?

Tack för svar!

• Svar på tråden BFL, Body För Life
  • Karlavagnen

Är det ingen som kan svara på min fråga?

Har kikat runt på hälsa-forumet, men inte hittat något svar där... är det verkligen ingen som vet om det räcker med spinning o aerobics etc. istället för alla dom övningar som står i boken?

• nattens drottning75

hej karlavagnen
    har du läst boken ?
    om du inte har läst den tycker jag att du ska göra det. Du behöver inte träna på gym, det går lika bra att träna hemma med hantlar. Övningarna i BFL går ut på att man ska pressa sig själv in i det sista, eftersom 100 % kapacitet är vad som krävs för att få resultat, med vanliga aerobics pass pressar man inte sig själv till 100 %. Det är jätteviktigt att träna intervall träning med BFL, . Styrketräning kombinerat med konditionsträning ger maximal fettförbränning. Tränar man för mycket bryter man ner kroppen istället för att bygga upp den, därför ska man bara träna tre högintensiva 20 minuters konditions pass i veckan och tre styrketränings pass. Om du bara tränar konditions träning får du nog inte lika bra resultat.
    Hoppas att jag har hjälpt dig.
    Lyca till

• Karlavagnen

nattens drottning75;
    Jag kanske är lite dåligt insatt ändå - jag har bara lusläst boken lite. Kankse ingen bra idé om man ska få sig en bra överblick över hur denna metod fungerar. Såg övningarna och de verkade så avancerade. Jag menar jag har inte alla dom redskapen hemma som visades i boken. Kanske kan improvisera och använda annat man har hemma istället.

hantlar har jag så det borde gå.

Kan jag ställa en till fråga (hoppas att du eller någon annan svara). Jag förstår att spinning är ett konditions pass. Men till vad hör bodypump eller bodytoning? Här jobbar man ju med vikter och tränar överkroppen. Kan man kalla detta för styrketräningspass då?

Om jag kör lite spinning samt lite bodypump/toning - tror du att det kan funka då?

• nattens drottning75

karlavagnen
    visst kommer du att få resultat om du tränar spinning och bodypump, men du följer inte BFL programmet då.
    Jag följde BFL programet i endast två veckor för några år sedan. Jag tränade med hantlar hemma (alla övningar går att träna med fria vikter eller maskiner i gym man bestämmer själv).Jag använde en pilates boll till många av övningarna och det gick lika bra som med en tränings bänk. När du tränar styrketräning enligt BFL så ska du träna överkroppen två gånger i veckan och underkroppen en gång i veckan, nästa vecka ska du träna underkroppen två gånger och överkroppen en gång. Bodypump räknas som styrketräning men motsvarar inte BFLs styrketränings pass.
    Jag läste boken några gånger innan jag började. Jag förstår att du vill börja så fort som möjligt men jag rekommenderar dig att läsa hela boken noga innan du börjar. Jag gillar verkligen BFL metoden, men jag har så mycket övervikt så jag har börjat med cambridgekuren, när jag blivit av med ca 30 kg skulle jag gärna vilja börja igen.

Svar på tråden BFL, Body För Life