Hej Sofie,
föstår ditt dilemma, de där "extra" kilona gör ganska mycket på en kropp som inte är överviktig, ibland är det som ngn skrev tidigare att åldern tar ut sin rätt, men det behöver inte vara så.
Har själv ett BMI på 19.1 och jag trivs jättebra med min vikt, har aldrig fått kommentarer från ngn att jag är för smal eller så (vare sig läkare eller omgivning). Har alltid haft lätt att "hålla vikten" utan att behöva tänka på vad jag äter förutom vid ett tillfälle då jag precis som du helt plötsligt gick upp ca 4 kg. Kände mig plufsig då mina kläder inte satt bra längre, så jag förstår din känsla.
Alla har vi vår egen trivselvikt, vissa föredrar att vara lite runda, andra smala så jag vet att man känner sig bättre till mods när man hittat sin trivselvikt.
Mitt råd är precis som tidigare personer skrivit, att lägga om träningen. Själv började jag gå raska morgonpromenader på ca 30-45 min, mer behövdes inte för mig, jag gick inte varje dag men kanske varannan. Nu behöver jag inte ens det längre, jätteskönt!! Nu tränar jag max 2 ggr veckan ibland bara promenader.
Lycka till!!