Missöden på bröllop
Jag har varit med på många bröllop och även en del där en del oväntat inträffat...men det brukar alltid lösa sig till slut.
Vid ett bröllop utomhus så utbröt ett tropiskt skyfall lagom till när ceremonin började. Himlen fullständigt öppnade sig. Som tur var var det riktigt varmt och det fanns ett litet skydd där en del gäster kunde ställa sig. Dessutom hade brudparet garderat med en laddning paraplyer som delades ut till gästerna. Men brudpar, tärnor m.fl. blev ju helt plaskblöta, det var som om de gifte sig i en dusch. Största problemet annars var att det blev nästan omöjligt att höra något annat än regnet. Men brudparet verkade så lyckliga trots allt och som tur var var inte festen utomhus så maten klarade sig. Efter ett par timmar slutade regnet, men då stod vattnet redan ´ganska djupt nästan överallt.
Ett annat bröllop blev ännu värre drabbat av vädret. Det blåste tyfon (detta var i mitt hemland) och vågorna vid stranden var väldigt höga. Man höll på att förbereda allt inför vigseln när plötslligt en enorm våg slog upp och sopade bort hela huset !!! Som tur var lyckades alla människor sätta sig i säkerhet, men festplatsen slogs sönder helt, mycket av maten försvann ut till havs, liksom brudklänningen och tärnornas kläder. Men paret var inte de som lät sig slåss ner så lätt - man ordnade snabbt improviserade alternativ, släktingar ryckte in och lånade ut kläder, ny mat fixades fram och så genomfördes bröllopet några timmar senare. Där kunde man verkligen tala om att kunna hantera det oväntade!
Så grips inte av panik - även de mest osannolika händelser brukar gå att fixa! Jag har aldrig varit med om något bröllop där brudparet inte trots allt blivit gifta!
Sjukdom kan ju förstås alltid inträffa och magsjuka kan ju utlösas just av nervositet inför någon stor sak som ett bröllop. Det finns ju medicin som kan lugna ned en orolig mage men jag tror att all sådan är receptbelagd i Sverige.
Att klänningen blir förstörd ppå något sätt är väl inte så ovanligt men det är väl inget att oroa sig för ? Någon liten skada blir det lätt men att den skulle bli SÅ skadad att man inte ser fin ut i den ändå är väl ytterst ovanligt. En väninna till mig lyckades när hon skulle in i kyrkan köra sin höga klack rakt igenom klänningen och rev upp en decimeterstor reva nedtill. Men vi satte bara lite bred tejp bakom och jag tror inte att någon av gästerna ens märkte improvisationen.