• svenska-i-usa

    Problem vid manlig sterilisering?

    Jag undrar om det ar nagon har som har erfarenhet av manlig sterilisering. Min man och jag har tva barn och kanner att vi inte vill ha fler barn. Nu funderar vi pa att en av oss ska sterilisera sig for att jag ska slippa tillfora min kropp hormoner hela tiden.

    Jag laste att det fanns risk for potensproblem efter manlig sterilisering. Ar det nagon som vet nagot om detta?

    Tanken var att min man skulle sterilisera sig for att det ar ett "enkelt" ingrepp, men om det kan medfora potensproblem sa steriliserar hellre jag mig.

    Ar det nagon som vet nagot om riskerna med manlig sterilisering?

  • Svar på tråden Problem vid manlig sterilisering?
  • Swing

    Jag har flera bekanta, både kvinnor och män, som steriliserat sig för några år sedan. Samtliga sade efteråt att dom var jättenöjda med att ha tagit beslutet. Har för mig att några trodde/visste att potens- och lustproblem efteråt mer är en psykologisk fråga. Hur som helst får man noggrann information före ingreppen.

  • CPH

    Förlåt att jag kapar tråden, men har undrat länge.. Vad händer egentligen med spermaproduktionen när en man har steriliserat sig? Var tar spermierna vägen? Absorberas av kroppen eller? För killen får väl en utlösning ändå, men utan spermerier?

  • Lena+Mattias=sant

    man kapar ledaren från pungen till urinröret (sädesledare) så man får utlösning utan spermier. OCh visst är det så att de absorberas av kroppen (precis som de gör när det bli överproduktion av andra anledningar)

  • Nonikas blivande man

    Hej svenska-i-usa!
    Potensen försvinner absolut inte om man som man steriliserar sig. Jag gjorde det för flera år sedan, och har inte haft några som helst problem med potensen. Läkarvetenskapen säger att sädesvätskan kan minska med upp till 10 %, men jag har själv inte upptäckt någon minskning.

    Om ni bägge är överens om att ni inte vill ha fler barn, är det ju ett mycket mindre ingrepp på en man än en kvinna. Dessutom går det idag att operera tillbaka förmågan på en man, även om det inte är helt säkert att det fungerar.

    Om din man inte har ett väldigt fysiskt tungt jobb med många lyft, kan han gå tillbaks till jobbet efter bara någon dag.

    Lycka till/Pelle

Svar på tråden Problem vid manlig sterilisering?