• Brud 2006

Lite OT men ändå inte - börsen!!

Hej!

Som vi alla brudar vet är bröllop ofta en kostsam affär och vi har räknat ut att vi kommer att behöva sälja en del av mina fonder för att finansiera bröllopet, det handlar om ca 10 000-20 000 kr som behöver skjutas till. Men nu går ju börsen så uselt att jag vill ju inte sälja om det inte blir nödvändigt, vilket vi inte säkert vet idag!! Bröllopet är 5 augisti.

Så jag undrar om det finns någon som hänger med lite på börsen som kan ge ett råd (givetvis väldigt generellt utformat, det förstår jag) om hur jag ska göra! Jag ahr pengar i två olika fonder, den ena har minskat sedan anskaffningsvärdet och den andra ökat, dock inga jättesummor åt något håll.

Vad bör man göra, sälja nu för att vara säker eller vänta?

• Svar på tråden Lite OT men ändå inte - börsen!!
  • Briderella

Jag har aktier, och jag har bestämt mig att vänta ut det hela.....

• jocelyn

Självklart vänta! Det är en temporär svacka -till skillnad från fastighets och IT-bubblorna- och det här kommer blåsa över. Försök få in lite pengar på annat sätt. Varför är det just DINA fonder som måste säljas? Verkar jobbigt det där. Man kan ju behöva pengar även EFTER bröllopsdagen liksom...

• Brud 2006

Ja, det är mina fonder för att han inte har några fonder! Dessutom är det han som drar in 35 000 kr i månaden medan jag får studiemedel på 6900 kr... Därmed försörjer han mig och finansierar redan som det är större delen av bröllopet. Vi har redan nu gemensam ekonomi så det var väl olyckligt uttryckt med MINA fonder, men jag menade att de står i mitt namn. Att det behövs pengar även efter är ju klart och då kommer det för oss inte spela någon roll vem pengarna kommer ifrån, mig eller honom!

Ja, helst vill man ju vänta, men jag vill ju inte behöva låna pengar av mina föräldrar när vi faktiskt har pengar!

• jocelyn

Ja då antar jag att du inte har så mycket att välja på då om du inte kan fixa nåt extraknäck eller liknande. Att han försörjer dig bara för att du studerar kan jag _personligen_ inte förstå men det är ju ert val.

Ett tips är att du har ett sparande som är ditt även om er ekonomi är gemensam. Det kan vara skönt att ha en egen säkerhet även om man är gift. Vad händer om han blir arbetslös? Finns det några reserver att ta av?

• Brud 2006

Vi resonerar så att vi har valt att leva tillsammans och i och med att vi gifter oss får i en lagstadgad försörjningsplikt för varandra. Att vi haft gemensam ekonomi redan innan har för oss känts naturligt, på så sätt att jag bidrog mer när vi båda pluggade och jag hade ett mer välbetalt extrajobb än han och han har betalat mer av hushållskostnaderna nu när jag pluggat klart.

Reserver har vi, men just i de fonder som "jag har" och som jag av ovanstående skäl inte vill sälja just nu.

Till hösten börjar jag jobba (har redan fått jobb) och det ska bli skönt att kunna bidra på samma sätt som min man (som han då kommer att vara), men för mig är det självklart att man hjälper varandra i nöd och lust!

• Stockholmsbrud i Dalarna

För att hålla sig till ämnet dårå så är det inte bra att ha pengar i (aktie)fonder som man kan behöva på kort sikt. Det är bättre att ha dem på ett bankkonto med bra ränta, alternativt i räntefonder.

Aktiesparande är alltid långsiktigt, eftersom börsen ju kan gå upp och ned, och man självklart inte vill tvingas sälja när börsen står som lägst.

Hoppas att du kommer på en bra lösning. Du kan ju alltid fråga banken hur de tycker att du ska göra.

• Brud 2006

Stockholmsbrud i Dalarna: TACK, för att någon håller sig till ämnet!! :)

Jag har haft dessa fonder under många år och har inte riktigt tänkt på när de ska användas, vilket ju såklart var dumt av mig. Om man tänkt efter lite tidigare hade man ju kunnat ha en del av dessa pengar på ett bankkonto, men det är lätt att vara efterklok!

Ska nog prata med min personliga bankman på måndag!

• tjollan

Lig lågt om du kan. Själv har jag köpt lite då jag just nu har haft möjlighet. Men ja jag vet att det är olika, men tat lugnt om du kan.

• Jenny i England

Jag gifter mig ocksa 5/8 och salde fran min kapitalforsakring haromdagen! Min kompis ar radgivare och hennes rad var: Behover du pengarna i ar, salj nu. Kan du vanta med pengarna, sa salj inte.

Men vi ska betala en hel del snart sa jag tankte att det ar bast att salja nu. Det ar ju alltid latt att vara efterklok dock.

Min alskling star for 80% av budgeten eftersom han tjanar bra, sjalv jobbar jag bara deltid (mest for att hinna planera brollop!) sa jag kan inte ta av lon, utan far ta av sparade pengar istallet.

Svar på tråden Lite OT men ändå inte - börsen!!