• felicia6

Sambeskattning, äktenskapsförord etc.

Vad innebär sambestkattning? Någon som kan hjälpa?

Och hur funkar äktenskapsförord? Vart vänder man sig, hur mkt kan det kosta att ordna det, något speciellt man bör tänka på? Kan man "Upphäva" det efterhand?

• Svar på tråden Sambeskattning, äktenskapsförord etc.
  • Eurolady

Sambeskattning är jag inte så haj på, så det lämnar jag till andra insatta.

Äktenskapsförord kan man göra själv eller använda en mall som finns att köpas i vilken bokhandel som helst. Har man mycket komplicerade tillgångar, kan det vara en poäng att ta hjälp av en advokat för att allt ska bli rätt, och då måste man givetvis betala advokatarvode.

Äktenskapsförordet börjar gälla när det har registrerats hos tingsrätten.

Äktenskapsförord kan ändras och upphävas, precis som alla kontrakt. Kolla med en advokat exakt vilka regler som gäller för detta, gissningsvis ska även en ändring/upphävning registreras hos tingsrätten.

Om ni vill ha advokathjälp, men en billigare sådan så finns det ofta jurister hos kommunen som är billiga och som kan det mesta när det gäller familjerätt (till vilket området äktenskapsförord hör)

Hoppas detta var lite hjälp i alla fall. Lycka till!

• Hästsson

Om två personer sambeskattas så läggs deras förmögenheter ihop när man ska räkna ut förmögenhetsskatten.

Det är nog enda gången sambeskattningen används vad jag vet.

• nyförlovad 3 juni

Hej.

Jag jobbar på tingsrätt så jag kan verifiera det Eurolady säger, ett äktenskapsförord skickar man in till tingsrätten tillsammans med personbevis, så registreras det. vill man upphäva sitt förord eller förändra det så gör man likadant igen, det blir automatiskt så att den senast registrerade handlingen är den som gäller. det kostar 275 kr att registrera äktenskapsförord.

sambeskattningen är väl mest till för att man inte ska kunna skatteplanera och bolla egendom mellan sig (och framför allt till barn) för att minska sin skatt.

• jocelyn

Måste man sambeskattas?

• bröllops häxan

nyförlovad 3 juni : då måste jag få fråga en sak om du har tid. (fårlåt för trådlåning)

När är det bra att skriva äktenskaps för ord? Min m2b mamma har en sommarstuga som han funderar på att bortsäga mig vid tex skillsmässa (hu hemska tanke...skilsmässa *L) Men han har ju en bror som kanske inte är så piggg på att dela den mig mig om "olyckan skulle vara framme...eller??? hur funkar det. Om vi får barn då?

Kan ingen ting om sån´t här.... Förklarade mig asdåligt här men hoppas du förstår.
    Tack på förhand

• nyförlovad 3 juni

ja, man måste sambeskattas, det är inget man får välja. det är liksom en av de juridiska konsekvenserna som blir av att man gifter sig.

mon-chichi
    jag förstår nog inte riktigt frågan men jag ska försöka svara ändå :)
    när man registrerar äktenskapsförordet spelar egentligen inte så stor roll så länge man är överens. man kan registrera ett äktenskapsförord även om man varit gift i trettio år. ett äktenskapsförord innebär att egendom som man vill ska vara enskild blir enskild, och inte gemensam. därför ingår dn inte i det man delar på om man nu skulle skilja sig. det påverkar dock inte barnens rätt till arv. alltså, om du o din man har ett förord som säger att sommarstugan är hans så ingår inte den i det gods som ni delar på när ni skiljer er, däremot om din man dör så får ju barnen såklart ärva den. vet inte om det besvarar din fråga? blev lite förvirrad.. :)

• jocelyn

Men varför? Varför sambeskattas inte sambos? Vad blir det för konsekvenser av sambeskattning? Snälla nån,hjälp! Har inte kommit att tänka på detta förrän alledles nyss...

• bröllops häxan

Tack ska du ha för att du svarade. ...fniss... fast jag förklarade dåligt. Tänkte så här(ska försöka att förklara bätre)

Om vi gifter oss och vi har skrivit äktenskapsförord att jag inte äger stugan om hans mamma dör(uch ..hatar att skriva ut ordet..) och han och hans bror ärver stugan. om vi sen skiljer oss och m2b skulle dö. Kan våra framtida barn då nytja stugan eller är det hans bror som bestämmer det?

• nyförlovad 3 juni

ok, då förstår jag frågan. svaret är såhär. om din man dör och han har gods som är enskilt och som du inte har giftorätt i så tillfaller det godset hans arvingar, det vill säga hans barn. antag att ni har två barn. då kommer din mans bror att äga 50% av stugan, och era barn kommer att äga 25%var. De tar helt enkelt över den rätten att vara i stugan som din man hade innan.

• jocelyn

Jag vill också tacka för svaren i den här tråden. Ursäkta mina snurriga inlägg, blev lite stressad tidigare.

Tack!

• anne på grönkulla

Sambeskattningen gäller väl endast förmögenhet och inte inkomst numer, väl?

Äktenskapsförord är bra för att skydda just arv från att delas utanför familjen (exemplet sommarstuga är utmärkt!). Samma borde ju gälla vid en bodelning oavsett om den beror på skilsmässa eller att den ena parten avlider, men man kanske kan skriva in en skillnad i sitt förord?

• bröllopsängeln

och jag skulle råda alla att vända sig till en jurist och inte advokat:)

• nyförlovad 3 juni

anne på grönkulla: du har säkert rätt om sambeskattningen, det låter rimligt. skatterätt är eg inte min grej *hatar*.

jag tror dock inte man kan skilja på skilsmässa och bodelning vid dödsfall, antingen blir en egendom enskild eller så inte. men vill man komma runt det kan man iof tänka sig att i ett äktenskapsförord göra egendomen till enskild, och sedan ha ett testamente där man testamenterar sin enskilda egendom till sin make/maka. då får ju den personen ändå godset när den andre dör, bara inte genom bodelning utan genom testamente..

• Hiskan

Sambeskattning gäller som sagts tidigare förmögenhet. För par är fribeloppet 3.000.000kr.
    Så har man inte 3 millar så sker ingen sambeskattning.

• bröllops häxan

nyförlovad 3 juni : Tack snälla. förstår precis då :)

• anne på grönkulla

Just det - om hjälp för att skriva äktenskapsförord, jag tror att juristerna på banken ofta är bra och prisvärda i sådana lägen. Jag rekommenderar verkligen att man tar sån hjälp om man inte har verkligen ett grundläggande dokument där allt ska bli enkilt. Jag har sett flera fall där folk har skrivit äktenskapsförord och testamenten på egen hand och det blivit helfel! Särskilt om det finns särskullbarn och när lagen ändras (de får nämligen inte bestämma saker som "går emot" gällande lagstiftning) så kan det plötsligt bli så att det man skrivit blir kontraproduktivt...

• The Runaway Bride

Hmmm...var hos jurist idag för just äktenskapsförord och enligt henne så skulle den ena parten avlida (hemska tanke) så ärvs allt (om inte testamente finns) av hustrun/maken såväl giftorättsgods som enskild egendom. Fattade jag fel eller?

Svar på tråden Sambeskattning, äktenskapsförord etc.