Inlägg från: nyförlovad 3 juni |Visa alla inlägg
  • nyförlovad 3 juni

Sambeskattning, äktenskapsförord etc.

Hej.

Jag jobbar på tingsrätt så jag kan verifiera det Eurolady säger, ett äktenskapsförord skickar man in till tingsrätten tillsammans med personbevis, så registreras det. vill man upphäva sitt förord eller förändra det så gör man likadant igen, det blir automatiskt så att den senast registrerade handlingen är den som gäller. det kostar 275 kr att registrera äktenskapsförord.

sambeskattningen är väl mest till för att man inte ska kunna skatteplanera och bolla egendom mellan sig (och framför allt till barn) för att minska sin skatt.

• nyförlovad 3 juni

ja, man måste sambeskattas, det är inget man får välja. det är liksom en av de juridiska konsekvenserna som blir av att man gifter sig.

mon-chichi
    jag förstår nog inte riktigt frågan men jag ska försöka svara ändå :)
    när man registrerar äktenskapsförordet spelar egentligen inte så stor roll så länge man är överens. man kan registrera ett äktenskapsförord även om man varit gift i trettio år. ett äktenskapsförord innebär att egendom som man vill ska vara enskild blir enskild, och inte gemensam. därför ingår dn inte i det man delar på om man nu skulle skilja sig. det påverkar dock inte barnens rätt till arv. alltså, om du o din man har ett förord som säger att sommarstugan är hans så ingår inte den i det gods som ni delar på när ni skiljer er, däremot om din man dör så får ju barnen såklart ärva den. vet inte om det besvarar din fråga? blev lite förvirrad.. :)

• nyförlovad 3 juni

ok, då förstår jag frågan. svaret är såhär. om din man dör och han har gods som är enskilt och som du inte har giftorätt i så tillfaller det godset hans arvingar, det vill säga hans barn. antag att ni har två barn. då kommer din mans bror att äga 50% av stugan, och era barn kommer att äga 25%var. De tar helt enkelt över den rätten att vara i stugan som din man hade innan.

• nyförlovad 3 juni

anne på grönkulla: du har säkert rätt om sambeskattningen, det låter rimligt. skatterätt är eg inte min grej *hatar*.

jag tror dock inte man kan skilja på skilsmässa och bodelning vid dödsfall, antingen blir en egendom enskild eller så inte. men vill man komma runt det kan man iof tänka sig att i ett äktenskapsförord göra egendomen till enskild, och sedan ha ett testamente där man testamenterar sin enskilda egendom till sin make/maka. då får ju den personen ändå godset när den andre dör, bara inte genom bodelning utan genom testamente..

Svar på tråden Sambeskattning, äktenskapsförord etc.