• Bejby

vestibulit

Jag orkar inte mer... =( Jag tror jag har vestibulit! Jag har ont efter sex, jag har inte ont med annat, tex fingrar eller även under sex. Bara efter sex. Det svider och brinner. Jag har haft kronisk svamp, men har fått (får) behandling med flukonazol. Svampen har varit borta i ungefär 2-3 månader, men smärtan finns kvar. Vad ska jag göra? Vad har ni som har/haft vestibulit gjort? Har ni blivit bra? Snälla hjälp mig, jag står inte ut längre. Vad har hjälpt er? Har ni blivit 100% bra?

kramar

• Svar på tråden vestibulit
  • Rugbytjej

pickolina:

Usch vad hemskt! Men vad skönt att du äntligen hittade någt som hjälper så att du slipper må dåligt och slipper medicinering. Och tack för svaret!

• pickolina

Rugbytjej

Tack! :)
    Ja det var några hemska år där med konstant svampinfektion i princip.. Ett tag fick jag äta ett helt gäng mediciner i ett halvår i streck. En riktig dunderkur.. Tyvärr blev jag sjuk av det och fick avsluta vissa av medicinerna. Det taskiga var att gynekologen inte meddelade mig att den ena medicinen hade samma verkan som "antabus", dvs att man blir sjuk så fort man dricker alkohol... Tror du jag blevstörtsjuk eller?! Hur man kan vara så korkad att inte informera en patient om sådana saker förstår jag bara inte.. Men men... Jag fick veta veta det efter några månaders anv i alla fall. GGGrrrrrr....

En annan bra sak om man har problem, sluta med bindor och anv ellen-tamponger!

• Rugbytjej

pickolina:

Så du tycker att Ellen-tamponger hjälper? Har aldrig testat men alltid trott att det ju inte kan göra det hela särskilt mycket bättre.

Däremot har jag köpt tygbindor och är precis på väg in i mensperiod 3 med tygbindor. Funkar ganska bra och jag hoppas att lilla musen är glad!

Fy vad klumppigt gjort av gynekologen!! *Tröstekramar i efterhand till dig*

• pickolina

Rugbytjej

Tack, igen... :D
    Ja jag tycker faktiskt att de hjälper väldigt mycket... Förr kunde jag få obalans efter jag haft mens, pga tampongerna. Det får jag aldrig längre.. Med vanliga tamponger får jag oxå lite ont i magen efter ett tag men det får jag inte av ellen-tampongerna heller. Jag tycker att de är toppen. Det enda som gör mig ledsen är att butikerna slutat sälja mini-storleken.. :(
    Ett tag så brukade jag längta till mensen.. Ska förklara. ;) Pga p-pillerna så fick jag flytningar och ville inte gå utan trosskydd, vilket gav mig obalans i underlivet, vilket gav ännu värre flytningar och så var den odna cirkeln igång.. Men ellen-tampongerna återställde alltid balansen... Helt suvve... :) Då slapp jag gå till gyn... *s* Numera äter jag inga piller och har därför inga flytningar och slipper anv trosskydd.. :)

Något annat man kan testa som ska vara skonsamt är ju menskopp. Jag har inte testat en sådan men många tycker ju att de är suveräna...

Jag har dock bara mens 2dag var 6e vecka sedan jag slutade med p-piller, så det går inte så mkt pengar i mensskydd längre.. *hehe* Så jag klarar mig finfint med ellen-tampongerna.

Binda undviker jag så mycket jag kan och även trosskydd, ja allt som stänger in så att säga... Fast det finns ju självklart bättre och sämre varianter. Always tex är suveräna men värdelösa om man lätt får problem...

• pickolina

Kan ju lägga till att jag bytte gynekolog efter det där missödet... Å den nya gynekologen var oxå den som fick ordning på mina problem. Så om man har problem och inte får ordning på det så kan det hjälpa att byta gynekolog...

• isan

Hej Bejby!
    Även om det kan kännas så är du låååångt ifån ensam, se bara hur många som gett dig respons här! Vad som gör vestibulit extra jobbigt (tycker jag) är att sexualitet och kvinnlighet blir lidande. Jag räknar mig som en av världens lyckligaste som lyckas bli kvitt min vestebulit, men det tog 3 år.

Här kommer lite av mina tips:
    1. VARJE GÅNG innan jag duschade/badade smörjde jag in hela murran med vaselin (sån där gammal hedelig i gul burk med fyrklöver på)

2. TVÅ gånger om dagen förde jag in först ett finger (sedan succesivt ökade) och kneeeeeeep å slappnade av, å kneeeeep å slappnade av (ca 15 sek av varje) Man tröttnade liksom ut musklerna så de inte orkade spänna sig.

3. Mycket hångel och kelande utan sexkrav. Sen lite klapp på murran och lite mer varje gång. Nu pratar jag myrsteg! Man ska blir våt och avslappnad!!

4. Slutade helt med all receptfria svampmediciner! Om du får svamp, gå till gynekologen och kräv att få oral medicin.

5. Trosor av 100% bomull (grymt svårt att hitta men nödvändligt för att murran ska få andas!) Dessutom finns det särskilda trosor som låter den andas mer.

6. Så fort jag kom hem va det av med trosorna och gå naken unde mysbyxorna.

7. Ingen rakning!!! Ansa bikinilinjen är ok men håret finns där för en anledning.

8.Jag har aldrig slutat med mina p-piller.

9. Eftersom du nämnde att det började samtidigt som du blev mer stressad kan en psykoterapeut vara en bra lösning. Att få prata ut lite, disskutera problem, reda ut och framförallt släppa dem.

Säg bara till om du vill ha någon att bolla tankar med, så kan du få min mail.
    Jag skickar massa styrka till dig!
    Kram!

• Rugbytjej

Pickolina:

Jag har en menskopp och har själv lovordat den några gånger här på BT, men sanning att säga så använder jag den inte längre. Jag tycker att menskopp är en suverän sak och om man får det att funka så är det oslagbart, men jag kan tyvärr inte använda den pga alla mina besvär i underlivet. Slemhinnorna är känsliga och jag kan inte rota och gräva och vara "hårdhänt" två-tre ggr per dag, särskilt inte som slemhinnorna är extra känsliga under mensen. Nej, så nu har jag gått över till tygbindor och försöker att använda dem så mycket som möjligt. Och när mina nuvarande tamponger är slut ska jag börja köpa Ellentamponger, det är värt ett försök.

Även jag får ganska ofta obalans i underlivet, fisklukt och annat otrevligt, men jag försöker att ta det hela med ro och istället vara glad för den enorma skillnad i underlivshälsan jämfört med för några månader sedan. Tilläggas bör att jag i sept förra året skaffade kopparspiral och har efter det haft lååånga mensperioder, upp till två veckor. Det är ganska jobbigt med jag är ändå supernöjd med min spiral. (men är avundsjuk på din mens! ;-D )

• pickolina

Hmmm, jag måste bara säga att det där med rakning är såååå individuellt. Jag har aldrig lidit av vestibulit ska jag ju erkänna men av mycket andra bekymmer som svamp osv... Jag blev av med alla problem utan att sluta raka och rakningen ger mig inga som helst bekymmer med svamp, det är helt andra saker som orkasar probelemen för min del...

Självklart ska man testa ALLA möjliga varianter för att se om det kan hjälpa men jag ogillar argument som att rakning alltid är boven eller att p-piller alltid är boven osv...

Köp ACO´s vita vaselin istället för klövervaselin skulle jag säga... Pga att det är det jag blivit rekommenderad och det fungerar verkligen kanon. Hon var noga med att förklara att hon inte menade det vanliga "klövervaselinet på burk"... Jag har blivit rekommenderad det via vaselinet till massor av andra saker oxå. Det verkar som att det är en bra produkt för mycket.. :)

• pickolina

Rugbytjej

Vad skönt att dina besvär blivit bättre. Hoppas du blir helt frisk till slut! Förstår verkligen om du inte vill hålla på att strula med menskopp om du är känslig... Hoppas att ellen-tampongerna kommer fungera för dig oxå. Jag gillar dem verkligen. Om jag har hemma, mellan mensen så har jag dem i kylskåpet. Läste det på ellen-hemsidan tror jag det var eller om det var på paketet. Det gör att baktererna håller bättre. De har ju ett bästa före datum.

• Agouza

Bejby:
    Jag ringde dit. De finns under akademiska sjukhusets hemsida.

Svar på tråden vestibulit