• Gifta snart

Häst och vagn

Vi ska gifta oss i Västeråker kyrka utanför Uppsala. Vi vill så gärna åka häst och vagn mellan kyrkan och Hammarskogs herrgård. vi har fått ett tips men han ville ha 3700kr för 7 km körning, vilket jag tycker är för dyrt.
    Någon som har något bra tips?

• Svar på tråden Häst och vagn
  • jeli81

Hej hej!
    Prova att höra med den du hyrde gården av, dom borde veta någon, el alternativt sätt upp lappar i affärer osv. Vi ska höra med den vi hyrde av och sätta upp lappar, vi tänkte åka häst och vagn från järlåsa kyrka till bygdegården. Lycka till!!

• råsten

puh!
    jag som tyckte våran var dyr 1500/timme...
    tyvärr inte i era trakter men kolla upp lite gårdar i närheten av kyrkan,
    lycka till

• fåttettryck

Hej!
    Om det inte är för sent...
    jag fick tips av turistbyrån om en Per Eckerström! 018-364238. Har inte ringt dit själv än då det handlar om 2007 och våra häst&vagn-planer inte är helt utkristalliserade.

• fåttettryck

Ser ut på kartan att bo en dryg mil väster om stans västra sida. Och från Vänge till Västeråker verkar han slippa de stora vägarna, värre kanske att komma till oss som vill åka i närheten av Danmarks kyrka.
    Men ni siktar väl inte på 2 juni 2007 hoppas jag?

• e-lotten

Hej på Er!!! Jag kör själv häst och vagn från kyrkan. Vill bara uppmärksamma er på att det krävs ett par dagars(!) föreberedelser för hästarna, selarna kräver ett par timmars genomgång och uppputsning, vagnen ska ha sin och medhjälparen och kusken sin. Är det långt bort så krävs dessutom två bilar och två transporter för att ta sig dit. Själva ekipaget kostar runt 120 000:- att sätta ihop med selar, vagn, hästar, kläder etc. förutom allt jobb innan man kommit såhär långt. 3000:- tar jag och det är ALLDELES för lite. Täcker inte ens sina egna kostnader på många, många år.

• Patriks gamlisbrud

Men ekipaget har väl inte ägaren köpt enbart för detta ändamål? Måste ses som ett extraknäck för att ge bidrag till sitt intresse..

• fåttettryck

Hej, e-lotten, var är du verksam?

• e-lotten

Vi finns utanför Göteborg.
    Klart jag inte har köpt hästar och allt bara för att köra bröllop - då vore jag ju en idiot.
    Bröllopsvagnen har förstås enbart köpts in för detta ändamål.
    De som klagar på priset förstår nog inte hur mycket arbete det är för en timmes körning från kyrkan, både före och efter.

• ViSt

Vi kommer att betala ca 500-1000kr för att åka hästa och vagn

• Septemberbruttan

Oj va dyrt det låter!

Själv ska vi åka häst och vagn mellan kyrkan och lokalen, visserligen är det inte mer än 1½ km, men det betalar vi 500:- för. Visserligen bor vi på landet, men ändå...att det kan skilja så mycket!

• e-lotten

Det är kanske skillnad på om ngn bondgubbe kör sin gamla kuse från kyrkan sådär i förbifarten eller om det är en ambitiösare verksamhet som bedrivs. Vi har t ex försäkringar som täcker för passagerare m flera, välutbildade nybadade hästar, selar och vagn i toppskick samt serverar riktig champagne i kristallglas under resan. Man får vad man betalar för.

• Septemberbruttan

e-lotten:
    Här är det en privatperson som kör sin häst och en helt underbar vagn! Alltså ingen gammal bondgubbe där snusen rinner nerför hakan!
    Dessutom var det här inte menat som något påhopp, utan självklart förstår jag att det kostar om man har det som verksamhet. Blev mest bara förvånad att det var så stora prisskillnader.

• Elou

Hej
    Har inget tips, men åååh vad underbart med häst och vagn! Hoppas ni hittar någon bra med rätt pris! Kolla www.sleipner.se och jämför. Dom finns visserlgien här i göteborgstrakten, men de tär bra att jämföra kanske.

• future mrs B

vi skulle ocksa ha hast & vagn men tyckte ocksa att det var for mkt pengar m 3000-3700kr.... tyvarr sa har vi valt att avsta men man vet ju aldrig-man kanske har turen att hitta ngn billigare med tiden...

• fåttettryck

e-lotten, du sa ingenting om champagne i kristallglas förra gången.
    Då är det klart att det tickar på...
    Men försäkringar o.d. kan ju vara bra att ha (men man kanske då först ska kolla om inte allt täcks av egna försäkringar?)

• e-lotten

Har man varit med några gånger och sett vad som kan hända med hästar så kör man inte utan försäkringar som täcker ALLT!!! Tar man dessutom betalt för tjänsten så blir man ansvarig. Ska lägga ut lite bilder på hemsidan www.absolutradar.se så kan ni se vad man får för pengarna och utifrån det göra prisjämförelser. Själv tycker nästan det kan kvitta om jag missar en körning då priset inte står i relation till arbetsinsatsen på långa vägar - det är ett rent nöje! För roligt är det!!!!

• Trollsländan

Vi bokade häst och vagn av känd travtränare som höll på med bröllopskörningar på sin fritid och ville ha pengarna i ett kuvert. Han bokad av tre dagar innan bröllopet. Vi lyckades inte få tag i någon annan och han påstod att vi inte ens hade avtal. Fick tips om honom här på bt. Hoppas att ingen av er råkar ut för likadant, det är nog säkrast att boka en yrkesman istället för dom som tar svart och anser att de "ställer upp" på sin fritid.

• junibrud2006

Jobbar själv med hästar och vet vad allt kostar - från försäkringar till utrustning. Vi betalade 3200 kronor för vårt ekipage med två hästar och det kändes som ett bra pris. Helt underbart var det, vackert och mysigt. Titta gärna på en av våra bilder!

sockerpuffen.multiply.com/photos/photo/1/49

• Trollsländan

junibrud2006
    Det ser ut som Ulf Wall?

• junibrud2006

Precis. Svarade i den andra tråden. Visste ju inte. Usch så trist!

Svar på tråden Häst och vagn